CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif)
Vol 3, No 5 (2020): Volume 3 Nomor 5, September 2020

MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK DALAM MENINGKATKAN ASPEK BAHASA ANAK USIA DINI

Nidha Putri Reswari (SPS Assabiq)
T Effendy Suryana (IKIP Siliwangi)
Chandra Asri Windarsih (IKIP Siliwangi)



Article Info

Publish Date
29 Jul 2020

Abstract

This article is motivated by the low development of "language in group B children in kindergarten" Plus Sumur Bandung, seen from the lack of activeness of children in expressing something, conveying ideas and ideas, asking questions, answering questions, repeating simple sentences and retelling what has been heard . The purpose of this study is to examine whether using Pop Up Book media can improve language aspects in group B children, the method used in this study "is a qualitative descriptive method. The Subjects in this study were all children aged 5-6 years who were in the Group B Tk Plus Sumur Bandung. Analysis of the data used is thematic analysis. During the research the data collection was carried out using research techniques in the form of interviews, observation and documentation. The results of the study showed that there was a development in the language aspects of children aged 5-6 years in the children of "group B in Tk" Plus Sumur Bandung when the teacher used the Pop Up Book learning media using the story telling method.Artikel ini dilatar belakangi oleh rendahnya perkembangan”bahasa pada anak kelompok B di TK”Plus Sumur Bandung, terlihat dari kurangnya keaktifan anak dalam mengungkapkan sesuatu, menyampaikan ide dan gagasan, bertanya, menjawab pertanyaan, mengulang kalimat sederhana maupun bercerita kembali apa yang telah di dengar. Tujuan dari Penelitian ini  adalah untuk mengkaji apakah dengan pengunaan media Pop Up Book dapat meningkatkan aspek bahasa pada anak kelompok B, metode yang digunakan dalam penelitian ini”adalah metode deskriptif kualitatif. Adapun Subjek dalam Penelitian ini adalah seluruh anak usia 5-6 tahun yang ada di kelompok B Tk Plus Sumur Bandung. Analisis data yang digunakan yaitu analisis tematik. Selama penelitian berlangsung pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik penelitian berupa wawancara, observasi dan dokumentasi. Hasil dari penelitian ditunjukan bahwa adanya perkembangan aspek bahasa anak usia 5-6 tahun pada anak”kelompok B di Tk”Plus Sumur Bandung ketika guru menggunakan media pembelajaran Pop Up Book dengan menggunakan metode bercerita.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

ceria

Publisher

Subject

Education

Description

Ceria Journal publishes original research or theoretical papers about teaching and Preschool Education study program of IKIP Siliwangi on current science issues, namely: -Teacher of Early Childhood Education Programs. -Observers and Researchers of Early Childhood Education Programs. -Educational ...