AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika
Vol 9, No 4 (2020)

PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF PADA MATERI HIMPUNAN BERBASIS PUZZLE DENGAN PENDEKATAN KONTEKSTUAL

Firda Alfiana Patricia (IKIP Budi Utomo Malang)
Kenys Fadhilah Zamzam (IKIP Budi Utomo)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2020

Abstract

Penggunaan multimedia interaktif dalam proses pembelajaran dapat membangkitkan motivasi siswa dalam belajar. Tujuan dikembangkan multimedia interaktif ini adalah menghasilkan media pembelajaran untuk anak SMP pada materi himpunan berbasis puzzle dengan pendekatan kontekstual. Model pengembangan adalah model pengembangan ADDIE dimana terdiri dari lima fase yaitu fase analisis, fase desain, fase pengembangan, fase implementasi serta fase evaluasi. Pada pengembangan ini diuji tingkat validitas dan tingkat keefektifan dari multimedia interaktif yang dikembangkan. Subyek penelitian ini adalah 25 siswa SMP kelas 7. hasil dari rata-rata validatas ketiga validator adalah 3,40 dimana masuk dalam kategori valid untuk diujicobakan, hasil ujicoba menunjukkan persentase ketuntasan siswa sebesar 78,2% dan tingkat persentase respon siswa adalah 84,5% berarti siswa memberikan respon positif. Secara menyeluruh maka multimedia interaktif pada materi himpunan berbasis puzzle dengan pendekatan kontekstual efektif untuk digunakan dalam proses pembelajaranThe use of interactive multimedia in the learning process can arouse student motivation in learning. The purpose of developing this interactive multimedia is to produce learning media for junior high school children on puzzle-based set material with a contextual approach. The development model is the ADDIE development model which consists of five phases, namely the analysis phase, the design phase, the development phase, the implementation phase and the evaluation phase. In this development, the level of validity and effectiveness of interactive multimedia was tested. The subjects of this study were 25 grade 7 junior high school students. The result of the average validation of the three validators was 3.40 which was included in the valid category to be tested, the test results showed the percentage of student completeness was 78.2% and the percentage level of student response was 84.5% means students give a positive response. Overall, interactive multimedia on puzzle-based set material with a contextual approach is effective for use in the learning process

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

matematika

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

AKSIOMA JOURNAL, e-ISSN: 2442-5419, p-ISSN: 2089-8703 is an information container has scientific articles in the form of research, the study of literature, ideas, application of the theory, the study of critical analysis, and Islāmic studies in the field of science Mathematics Education. AKSIOMA ...