Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021

Pengaruh Pembelajaran Berbasis Multiple Representasi dengan Model Problem Solving pada Topik Laju Reaksi terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa

Abdul Haris (Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang)
Subandi Subandi (Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang)
Munzil Munzil (Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2021

Abstract

Abstract: This study aimed to determine the effect and correlation between multiple representation-based learning on problem solving models with initial ability to cognitive learning outcomes of students on the reaction rate material. The research subjects consisted of two classes, namely the experimental and control classes. The instruments used were RPP, LKS and multiple choice cognitive learning achievement tests (25 questions), with very high validity and reliability of 0.83. The results showed that students in the experimental class obtained higher cognitive learning outcomes than the control class, and students' initial ability does not correlate with learning outcomes in both classes with significant scores (0.11 and 0.062)> (0.05).Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dan korelasi antara pembelajaran berbasis multipel representasi pada model problem solving dengan kemampuan awal terhadap hasil belajar kognitif siswa pada materi laju reaksi. Subjek penelitian terdiri dari dua kelas yaitu kelas eksperimen dan kontrol. Instrumen yang digunakan berupa RPP, LKS dan tes hasil belajar kognitif pilihan ganda (25 soal), dengan validitas sangat tinggi dan realiabilitas 0,83. Penelitian ini menunjukkan hasil bahwa siswa pada kelas eksperimen memperoleh hasil belajar kognitif yang lebih tinggi dibanding kelas kontrol, dan kemampuan awal siswa tidak berkorelasi dengan hasil belajar di kedua kelas dengan nilai signifikansi (0,11 dan 0,062)>(0,05).

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...