Jurnal Keperawatan
Vol 2, No 2 (2014): E-Jurnal Keperawatan

PERBEDAAN KEPUASAN PASIEN TERHADAP PELAYANAN KEPERAWATAN DI IRINA A DENGAN IRINA C RSUP Prof. Dr. R. D. KANDOU MANADO

Sakey, Crista Juvirta (Unknown)
warouw, Herman (Unknown)
Hamel, Rivelino (Unknown)



Article Info

Publish Date
08 Aug 2014

Abstract

Abstract : Background patient satisfaction is one measure of the success of the hospital services provided. The patient as service users expect a quality product from a hospital as a health care institution. The incidence of disability and even death caused by surgical procedures and degenerative diseases and infections has increased from year to year. This study aims see the difference in patient satisfaction in inpatient surgery (Irina A) with internal hospitalization (Irina C) and to look at patient satisfaction in each of room. The design study is a comparative descriptive study. Respondents in this study amounted to 92 people, divided in two rooms. Taken using purposive sampling technique using patient satisfaction questionnaires covering 5 dimensions namely reliability, responsiveness, assurance, empathy, and tangibles. Later in the analysis using IBM SPSS Statistics 20 program using the Independent t-test at 95% significance level (α = 0.05). With the results of more than half of the respondents in Irina A disgruntled otherwise most of the respondents in Irina C are satisfied, with α = 0.389. In conclusion there is no difference in patient satisfaction with nursing care in the both room. Keywords: patient satisfaction, inpatient surgery, inpatient internal Abstrak : Latar belakang kepuasan pasien merupakan salah satu ukuran keberhasilan pelayanan yang diberikan rumah sakit. Pasien sebagai pengguna jasa mengharapkan produk yang berkualitas dari rumah sakit sebagai institusi pelayanan kesehatan. Angka kejadian kecacatan bahkan kematian yang diakibatkan oleh prosedur pembedahan dan penyakit-penyakit degeneratif dan infeksi mengalami peningkatan dari tahun ke tahun. Tujuan untuk melihat perbedaan kepuasan pasien di rawat inap bedah (Irina A) dengan rawat inap interna (Irina C) dan guna memperoleh gambaran kepuasan pasien dimasing-masing ruangan. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif komparatif. Responden dalam penelitian ini berjumlah 92 orang yang terbagi di kedua ruangan. Diambil menggunakan teknik purposive sampling dengan menggunakan kuisioner tentang kepuasan pasien yang meliputi 5 dimensi yaitu reliability, responsiveness, assurance, emphaty, dan tangibles. Kemudian di analisis menggunakan program IBM SPSS Statistics 20 menggunakan uji t Independent pada tingkat kemaknaan 95% (α = 0,05). Hasil lebih dari separuh responden di Irina A merasa kurang puas sebaliknya sebagian besar responden di Irina C merasa puas, dengan α = 0,389. Kesimpulan tidak ada perbedaan kepuasan pasien terhadap pelayanan keperawatan di kedua ruangan. Kata kunci : kepuasan pasien, Irina bedah, Irina interna

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jkp

Publisher

Subject

Health Professions Nursing Public Health

Description

Jurnal Keperawatan (Jkp) Universitas Sam Ratulangi adalah jurnal yang didirikan oleh Program Studi Ilmu Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi. Jurnal ini pertama kali diterbitkan pada tahun 2012 yang berfokus pada publikasi ilmu dan praktik keperawatan. Jurnal ini juga menjadi ...