Abstract: Thisiistudyiiaims to investigate theiiveffect on cognitive learning outcome taught by using Guided Inquiry SETSi and Guided Inquiry in the topic of buffer solution. Theiidesigniiemployed in the study was iquasi-experimentalidesign, with pre-testi and ipost-test in two groups of classes. The subject of the study was students at PubliciSenior iHigh iSchool of 1 Lawang . The results showed there is an effect on students’i cognitive learning outcome and metacognitive awareness taught by using Guided Inquiry SETSi and Guided Inquiry in the topic of buffer solution.Abstrak: Penelitianiini bertujuanmuntuk mengetahuinadanya pengaruhiiiterhadap hasil belajarrkognitif siswaayang dibelajarkannmenggunakan modeliipembelajaran Inkuiri Terbimbing berpendekatan iSETS dan modeliipembelajaran iInkuiri Terbimbing pada materiiilarutan penyangga. Rancanganiipenelitianiiyang digunakan adalah rancanganiipenelitianiieksperimentaliisemuiidengan pretesi dan ipostes dalam dua kelompok kelas (quasyiiiexperimentall ipretest-postest). Subjek penelitian ini adalah siswa SMA iNegeri 1iLawang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh terhadap hasil belajar kognitif dan kesadaran metakognitif isiswa yang dibelajarkan menggunakaniimodeliipembelajaran Inkuiri Terbimbing berpendekatan iSETS dan modelii pembelajaran iInkuiri Terbimbing pada materiiilarutan penyangga.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2021