Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 6, No 4: APRIL 2021

Pengembangan Modul ImutBerpoin untuk Meningkatkan Kompetensi ICT Guru SD

Tony Harseno (Manajemen Administrasi Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga)
Yari Dwikurnaningsih (Manajemen Administrasi Pendidikan Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga)



Article Info

Publish Date
29 Apr 2021

Abstract

Abstract: This study aims to describe the existing ICT competency improvement training modules (utilization of information technology tools for learning), the weaknesses and strengths of these modules, and develop an IHT module aimed at optimizing ICT competencies. This research method is Research and Development. The results of the study show (1) that the modules used in ICT competency improvement training have been used in Kecamatan Boyolali in the form of soft files with materials for using office 365 and making 3D images (2) the weakness of the module is that it is presented in the form of files that make it difficult to read the material and practice simultaneously on one computer device, there is no description of the competencies to be achieved, text dominance, no examples products, and materials to make products. The module that was developed on good criteria after being tested by three experts, and the results of the test on the module showed it was in the good category, the module trial also showed that the training participants were able to make learning multimedia as an indicator of improving ICT skills.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan modul pelatihan peningkatan kompetensi ICT (pemanfaatan perangkat teknologi informatika untuk pembelajaran) yang ada selama ini, kelemahan dan kelebihan modul terebut, serta mengembangkan modul IHT yang ditujukan untuk mengoptimalkan kompetensi ICT. Metode penelitian ini adalah Reasearch and Development. Hasil penelitian menunjukkan (1) Modul yang digunakan dalam pelatihan peningkatan kompetensi ICT selama ini digunakan di Kecamatan Boyolali bentuk soft file dengan materi pemanfaatan office 365 dan pembuatan gambar 3D (2) kelemahan modul adalah tersaji dalam bentul file mempersulit untuk membaca materi dan mempraktikan secara bersamaan dalam satu perangkat komputer, tidak adanya keterangan kompetensi yang akan dicapai, dominasi teks, tidak ada contoh produk dan bahan membuat produk. Modul yang dikembangkan pada kriteria baik setelah diuji oleh tiga pakar, dan hasil ujicoba terhadap modul menunjukkan pada kategori baik, uji coba modul juga menunjukkan peserta pelatihan mampu membuat multimedia pembelajaran sebagai indikator meningkatkan kemampuan ICT.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...