Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Vol 1, No 1 (2021): Kaisa: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran

Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IX MTsN Bengkalis Melalui Metode Kotak Kartu Rahasia

Diswati Diswati (MTs Negeri 1 Bengkalis)



Article Info

Publish Date
16 Mar 2021

Abstract

This study aims to improve the Indonesian learning outcomes in the aspects of reading skills in the response text material. This study is a Classroom Action Research with two cycles consisting of four stages, namely planning, implementing, observing, and reflecting. The subjects were 65 students of class IX MTsN 1 Bengkalis. Data were collected through observation and test techniques and then analyzed using descriptive analysis techniques. After the improvement in cycle II, student learning outcomes both individually and classically increased by 9% from 77% in cycle I to 86% in cycle II. The Secret Card Box method is effective in improving Indonesian language learning outcomes in the aspect of reading skills on the response text material.Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia aspek keterampilan membaca pada materi teks tanggapan. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas dengan dua siklus yang terdiri dari atas empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaa, pengamatan, dan refleksi. Subyek penelitian adalah 65 siswa kelas IX MTsN 1 Bengkalis. Data penelitian dikumpulkan dengan teknik observasi dan tes kemudian dianalisa menggunakan teknik analisis deskriptif. Setelah dilakukan perbaikan tindakan pada siklus II, ketuntasan siswa baik secara individu maupun klasikal mengalami peningkatan sebesar 9% dari 77% pada siklus I menjadi 86% pada siklus II. Metode Kotak Kartu Rahasia efektif dalam meningkatkan hasil belajar bahasa Indonesia aspek keterampilan membaca pada materi teks tanggapan.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

kaisa

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

KAISA is open access and peer-reviewed journal in the fields of Education and Learning published by the Faculty of Education and Teacher Training of STAIN Bengkalis, Indonesia. The publication of an article in KAISA is an essential building block in the development of a respected network of ...