Economic Education Analysis Journal
Vol 2 No 1 (2013): Economic Education Analysis Journal

PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL KOMPETENSI DASAR MEMBERIKAN PELAYANAN KEPADA PELANGGAN PADA SISWA KELAS X ADMINISTRASI PERKANTORAN SMK NEGERI 2 TEMANGGUNG

Dewi, Maya Kurnia (Unknown)



Article Info

Publish Date
13 Jun 2013

Abstract

Abstrak ___________________________________________________________________ Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada peningkatan hasil belajar siswa melalui model pembelajaran kontekstual kompetensi dasar memberikan pelayanan kepada pelanggan pada siswa kelas X Administrasi Perkantoran SMK Negeri 2 Temanggung. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas X AP 1 SMK Negeri 2 Temanggung yang berjumlah 36 orang. Penelitian tindakan kelas ini terdiri dari dua siklus. Tiap siklusnya terdiri dari 1) Perencanaan, 2) Pelaksanaan, 3) Pengamatan, 4) Refleksi. Hasil dari penelitian dengan menerapkan model pembelajaran kontekstual mengalami peningkatan pada masing-masing siklus. Tahap siklus I nilai rata-rata kelas mencapai 74,6 dan 87,2 pada siklus II. Dari lembar observasi aktivitas siswa siklus I sebesar 70% dan pada siklus II sebesar 87,5%. Hasil pengamatan pada kinerja guru siklus I sebesar 72,5% dan pada siklus II sebesar 92,5%. Abstract ___________________________________________________________________ This research conducted to determine whether there is any improvement in the results of tenth grade students of Office Administration SMK N 2 Temanggung by using contextual learning model with basic competence providing service to customers. The subjects of this study are 36 students of tenth grade Office Administration 1 SMK N 2 Temanggung. This classroom action research (CAR) consists of two cycles. Each cycle includes 1) Planning, 2) implementation, 3) observation, 4) reflection. By applying the model of contextual learning, the results of research show that the students’ results increase in each cycle. The average score in first cycle is 74.6 and second cycle reaches 87.2. From observation sheets of the students’ activities show that first cycle is 70% and in the second cycle is 87.5%. Then, observations on the teacher’s performance show that first cycle is 72.5% and in the second cycle is 92.5%.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

eeaj

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Other

Description

Manuscripts for Economic Education Analysis Journal should fall within one of the following categories: Research in economics education: Original theoretical and empirical studies dealing with the analysis and evaluation of teaching methods, learning attitudes and interests, materials, or processes. ...