Unnes Science Education Journal
Vol 3 No 1 (2014): February 2014

PENGEMBANGAN ALAT EVALUASI PEMBELAJARAN BERTINGKAT BERDASARKAN TAKSONOMI BLOOM UNTUK MENGETAHUI KEMAMPUAN BERPIKIR SISWA PADA TEMA CAHAYA

Nurulshifa, Alvi Mutia (Unknown)
Linuwih, Suharto (Unknown)
Parmin, Parmin (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Feb 2014

Abstract

Tahapan terpenting dalam proses pembelajaran adalah evaluasi. Untuk itu diperlukan adanya pengembangan alat evaluasi yang dapat mengukur ketercapaian dari tujuan pembelajaran tersebut. Rumusan masalah yang ada pada skripsi ini meliputi bagaimana bentuk tes untuk dapat mengetahui kemampuan berpikir siswa dan uji kelayakannya menurut penilaian pakar. Tujuan dari penelitian ini adalah mengembangkan alat evaluasi berdasarkan taksonomi bloom pada materi cahaya dan mengetahui kelayakannya menurut pakar dan hasil ujicoba. Untuk itu peneliti melakukan pengembangan alat evaluasi bertingkat berdasarkan taksonomi bloom. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian Research and Development (R & D) yaitu suatu metode penelitian yang digunakan untuk menghasilkan suatu produk tertentu dan diuji keefektifannya. Analisis data yang digunakan adalah data hasil validasi produk oleh ahli, angket tanggapan guru dan siswa serta nilai hasil belajar siswa The most important phase in learning process is the evaluation. The benefits of the evaluation is to find out achievement of learning objectives and learning objectives instead a reference in implemented an evaluation. For that we need the development of an evaluation tool that can measure the achievement of learning objectives. The problem in this paper include how the test form can measure the thinking ability of students and trials their feasibility according to expert assessment and resut of trials. Then, researcher do development an evaluation tool based multilevel taxonomy bloom. Design research is Research and Development (R & D) is a research method that is used to produce a particular product tested its effectiveness. Analysis of the data used the result of a data product validation by expert, questionnaire responses of teachers and students and the value of student learning.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

usej

Publisher

Subject

Education

Description

This journal publishes original articles on the latest issues and trends occurring internationally in science curriculum, instruction, learning, policy, and preparation of science teachers with the aim to advance our knowledge of science education theory and ...