TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education
Vol 5, No 2 (2018): November 2018

EFEKTIVITAS METODE USWAH ḤASANAH DALAM PROSES PEMBELAJARAN PAI (Studi Eksperimen di SMPN 29 Bandung)

Maesaroh, Siti (Unknown)
Abdussalam, Aam (Unknown)
Surahman, Cucu (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Nov 2018

Abstract

This research is motivated by the fact that the learning process of Islamic Religious Education (PAI) is still experiencing various obstacles, one of which is the formation of moral students. The most important goals of learning PAI is the formation of morals students. To overcome these problems it is necessary to apply an appropriate and effective teaching methods for student development. The purpose of this study is to know how far the effectiveness of Uswah Ḥasanah method in learning PAI to improve akhlakul karimah. The research method used is quasi experimental with quantitative approach of non-equivalent control group design (not equivalent) research design. Techniques used in data collection are questionnaire, observation, and documentation. The result of this reasearch is that Uswah Ḥasanah Method is very effective in improving the Akhlakul Karimah of the student.  Penelitian ini dilatarbelakangi oleh fakta yang menunjukkan bahwa proses pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) masih mengalami berbagai kendala, salah satunyaadalah pembentukan akhlak siswa. Satu tujuan yang paling utama dari pembelajaran PAI itu adalah pembentukan akhlak siswa.Untuk menanggulangi masalah tersebut maka perlu diterapkan suatu metode pengajaran yang tepat dan efektif untuk perkembangan siswa. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauhmana efektivitas metode Uswah Ḥasanah  dalam pembelajaran PAI untuk meningkatkan akhlakul karimah.Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan pendekatan kuantitatif desain penelitian non-equivalent control group design ( tidak ekuivalen). Teknik yang digunakan dalam pengumpulan data adalah angket, observasi, dan dokumentasi. Daripenelitianinidapatdisimpulkan bahwa penerapan Metode Uswah Ḥasanahini sangat efektif dalam meningkatkan Akhlakul Karimah Siswa.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

tarbawy

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Social Sciences Other

Description

TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education aims at promoting research in the broad field of Islamic education with particular respect to Indonesia, but not limited to authorship or topical coverage within the region. It is expected to be the medium for the exchange of ideas, knowledge, ...