Abstract. The strength of spirituality in a person becomes an alternative in preventing the high of drug abuse among students. This research was carried out at Al-Azhar Menganti Vocational High School under the auspices of the Darul Ihsan Menganti Islamic Boarding School Foundation. This study uses a qualitative method with a case study approach. Data collection technique uses observation, interviews and documentation. The validity test of the data uses theory of Miles and Hubarman. The research’s results showed that the application of spiritual education carried out at Al-Azhar Vocational School in Menganti, namely with the pattern of contemporary spiritual education, aroused interest of students in learning it. Whereas in coping with its obstacles school has overcome several breakthroughs, such as: strengthening cooperation between schools, teachers, and parents with Islamic eduparenting. Abstrak. Kekuatan spiritulitas pada diri seseorang menjadi alternatif dalam mencegah tingginya penyalahgunaan narkoba pada pelajar. Penelitian ini dilakukan pada Sekolah Menengah Kejuruan Al-Azhar Menganti yang berada di bawah naungan Yayasan Pondok Pesantren Darul Ihsan Menganti. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan, observasi, wawancara dan dokumentasi, serta uji keabsahan data menggunakan teori dari Miles dan Hubarman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan pendidikan ruhani yang dilakukan pada SMK Al-Azhar Menganti, yaitu dengan pola pendidikan ruhani kontemporer, menimbulkan minat pelajar dalam mempelajarinya. Sedangkan dalam mengatasi hambatannya sekolah sudah menanggulangi dengan beberapa terobosan, seperti: penguatan kerjasama antara sekolah, guru, dan orang tua dengan eduparenting Islami. 
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2020