Socius (Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial) (Edisi Elektronik)
Vol 6, No 1 (2017): JURNAL SOCIUS

PEMBELAJARAN NILAI-NILAI PANCASILA DALAM MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN (PKn) DI KELAS VIII SMP PANCASILA PALANGKA RAYA

Herman Herman (Universitas Palangkaraya)



Article Info

Publish Date
12 Apr 2017

Abstract

This study aims to identify lessons the values of Pancasila in Civic Education Subject at SMP Pancasila Palangka Raya that the learning plan of Pancasila values in the subjects of civic education, the implementation process of learning and assessment conducted byCivic Education teacher. This type of research is qualitative. The subjects were Headmaster, Teacher and Students Civic Education. Data collection techniques in this study using interviews, observation and documentation. The technique of validating data in this study using the extension of the observation time, increase persistence and triangulation. Data analysis using data reduction, data display and data verification. The results of this research are teachers’ prepared syllabus and lesson plans developed by MGMP. Implementation of learning activities are divided into three sections beginning, core and closing. Teacher usesmany variety of models in each lesson, such as teaching models the values in the form: 1) the direct teaching of such a discussion; 2) the inclusion of students such as role play, simulations and discussions; 3) critical pedagogy as expressing their opinions. Assessment conducted by the Civic Education teacher at SMP Pancasila Palangka Raya not written tests, oral tests, aspects of the assessment consists of attitude, liveliness, insight, discipline, the ability to express opinions and cooperation. Keywords: Learning, the values of Pancasila, Civic Education Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi pembelajaran nilai-nilai Pancasila dalam mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMP Pancasila Palangka Raya yaitu perencanaan pembelajaran nilai- nilai pancasila dalam mata pelajaran Pendidikan kewarganegaraan, proses pelaksanaan pembelajaran dan penilaian yang dilakukan oleh guru Pendidikan Kewarganegaraan. Jenis penelitian ini adalah kualitatif. Subjek penelitian ini adalah Kepala sekolah, Guru Pendidikan Kewarganegaraan dan Siswa. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik pemeriksaan keabsahan data dilakukan dengan perpanjangan pengamatan waktu, meningkatkan ketekunan dan triangulasi. Analisis data menggunakan reduksi data, display data dan verifikasi data. Hasil penelitian pembelajaran nilai-nilai Pancasila dalam mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di SMP Pancasila Palangka Raya dalam perencanaan pembelajaran guru Pendidikan Kewarganegaraan sudah menyiapkan silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Pelaksanaan pembelajaran dibagi menjadi tiga bagian kegiatan awal, inti dan penutup. Guru menggunakan berbagai model yang bervariasi dalam setiap pembelajarannya, seperti model pengajaran nilai-nilai dalam bentuk 1) pengajaran langsung seperti diskusi 2) pelibatan siswa seperti bermain peran, simulasi dan berdiskusi 3) pedagogi kritis seperti mengemukakan pendapat. Penilaian yang dilakukan oleh guru Pendidikan Kewarganegaraan di SMP Pancasila Palangka Raya bukan hanhya tes tertulis, tes lisan, aspek penilaian terdiri dari sikap, keaktifan, wawasan, kedisiplinan, kemampuan mengemukakan pendapat dan kerjasama. Kata Kunci :Pembelajaran, nilai-nilaipancasila, PendidikanKewarganegaraan

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

JS

Publisher

Subject

Education Environmental Science Social Sciences

Description

The Socius Journal compiles scientific articles that focus on issues of Social Studies Education. In particular, this issue not only covers the problem of learning, but also the description of local wisdom, the value of tradition and social phenomena that exist in ...