Al asma : Journal of Islamic Education
Vol 3 No 2 (2021): NOVEMBER

PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI STRATEGI ADVISORY GROUP DAN CURVELBALLS

M. Nur Aqram Maulana (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
Ulfiani Rahman (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
A. Sriyanti (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
Baharuddin Abbas (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)
Munirah Munirah (Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar)



Article Info

Publish Date
29 Nov 2021

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar matematika peserta didik yang diajar dengan menggunakan strategi pembelajaran Advisory Group dengan yang diajar dengan menggunakan strategi pembelajaran Curvelballs. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif yang menggunakan metode eksperimen dengan desain penelitian Non Equivalent Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas XI IPA SMAN 1 Alla terdiri dari 4 kelas. Sampel diambil dengan teknik random sampling, yang terpilih menjadi kelas eksperimen I adalah kelas XI IPA3 sebanyak 34 peserta didik dan yang terpilih menjadi kelas eksperimen II adalah kelas XI IPA4 sebanyak 35 peserta didik. Instrumen yang digunakan adalah tes hasil belajar peserta didik. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis statistik deskriptif dan analisis statistik inferensial. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara hasil belajar matematika peserta didik yang diajar dengan menggunakan strategi pembelajaran Advisory Group dengan strategi pembelajaran Curvelballs pada peserta didik kelas XI SMAN 1 Alla.  AbstractThis study aims to know the difference between students' mathematics learning outcomes who are taught using the Advisory Group learning strategy and those taught using the Curvelballs learning strategy. This research is a quantitative research that uses an experimental method with a research design of Non-Equivalent Control Group Design. The population in this study were all students of class XI IPA SMAN 1 Alla consisting of 4 classes. The sample was taken by random sampling technique, which was chosen to be the experimental class I was class XI IPA3 as many as 34 students and those selected to be experimental class II were class XI IPA4 as many as 35 students. The instrument used is a student learning outcomes test. Data processing carried out is descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The research results show that there was a significant difference between the mathematics learning outcomes of students who were taught using the Advisory Group learning strategy and Curvelballs learning strategy in class XI students of SMAN 1 Alla.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

alasma

Publisher

Subject

Religion Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Other

Description

Al asma : Journal of Islamic Education is a journal intended to accommodate all matters relating to the development of Islamic education knowledge. This journal specializes in education in the Islamic world and all things related to it. Hopefully through this journal the development of Islamic ...