Quagga
Vol 14, No 1 (2022): QUAGGA : Jurnal Pendidikan dan Biologi

Analisis Pola Perilaku Buaya Muara (Crocodylus porosus) Di Taman Buaya Indonesia Jaya Bekasi

Rina Hidayati Pratiwi (Universitas Indraprasta PGRI)
Yosy Ezha Ramadhanty (Universitas Indraprasta PGRI)
Dwi Aprillia Setia Asih (Universitas Indraprasta PGRI)



Article Info

Publish Date
10 Jan 2022

Abstract

Tiap perilaku buaya dipengaruhi oleh faktor kenyamanan habitat yang merupakan tempat buaya berinteraksi dengan lingkunnganya. Tujuan penelitian adalah untuk menganalisis pola perilaku buaya muara (Crocodylus porosus) yang terdapat di Taman Buaya Indonesia Jaya Bekasi. Metode penelitian yang digunakan untuk menganalisis pola perilaku adalah metode kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa observasi, wawancara dan dokumentasi. Berdasarkan hasilobservasi dan wawancara dapat disimpulkan bahwa persentase frekuensi yang terjadi selama penelitian dari keempat individu buaya muara adalah pola perilaku bergerak (30,94%), pola perilaku berjemur/istirahat (28,68%), pola perilaku sosial (24,59%), pola perilaku makan (15,77%) dan pola perilaku terendah adalah pola perilaku kawin (0%). Crocodile’s behavior was influenced by the convenience factor of the habitat where the crocodile interacts with it environment. The purpose of this study was analyze the behavior patterns of the estuarine crocodile (Crocodylus porosus) found in the Indonesian Crocodile Park Jaya Bekasi. The research method used to analyze behavioral patterns is a qualitative method with data collection techniques in the form of observation, interviews and documentation. Based on the results of observations and interviews, it can be concluded that the percentage of frequencies that occurred during the study of four estuarine crocodiles was movement behavior pattern (30.94%), pattern of sunbathing/resting behavior (28.68%), patterns of social behavior (24.59%), eating behavior pattern (15.77%) and the lowest behavior pattern is mating behavior pattern (0%).

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

Publisher

Subject

Education

Description

The Quagga Journal (p-ISSN 1907-3089; e-ISSN 2615-5869) is a journal managed by the Biological Education Study Program, Faculty of Teachers Training and Education Universitas Kuningan (FKIP UNIKU). This journal is issued twice a year (January and July) publishing articles from analytical studies ...