The COVID-19 pandemic has an impact on various areas of life. One of them is the field of education. Education cannot be separated from learning activities carried out in schools and universities. In overcoming this, online learning is an alternative for continuing to carry out learning during the pandemic. This study aims to determine students' perceptions about online learning that has been done. This type of research is a descriptive study with quantitative data analysis techniques. The method of data collection is the survey method for active students of the chemistry education study program at the University of Bengkulu from 4 years of class. The students involved in this research were 96 from various years. Aspects measured are aspects of readiness, aspects of learning effectiveness and aspects of impact. The instrument used was a questionnaire with 20 closed questions and 4 open questions. The scale used in closed questions is the Likert scale. The results of the research on the readiness aspect were very good, while the learning effectiveness aspect was good. For the impact aspect, students get more positive impacts than negative impacts. The most positive impact is to have more control over technology.Pandemi COVID-19 berimbas kepada berbagai bidang kehidupan. Salah satunya adalah bidang pendidikan. Pendidikan tak lepas dari kegiatan pembelajaran yang dilakukan di sekolah. Dalam mengatasinya, Pembelajaran online menjadi alternatif untuk tetap melaksanakan pembelajaran selama pandemi berlangsung. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persepsi mahasiswa mengenai pembelajaran online yang telah dilakukan. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan teknik analisis data kuantitatif. Metode pengambilan data adalah dengan metode survei kepada mahasiswa aktif program studi pendidikan kimia Universitas Bengkulu dari 4 angkatan. Mahasiswa yang terlibat dalam penelitian ini adalah sejumlah 96 dari berbagai angkatan. Aspek yang diukur adalah aspek kesiapan, aspek efektivitas pembelajaran dan aspek dampak. Instrumen yang digunakan adalah angket dengan 20 pertanyaan tertutup dan 4 pertanyaan terbuka. Skala yang digunakan pada pertanyaan tertutup adalah skala likert. Hasil penelitian pada aspek kesiapan adalah sangat baik, sedangkan pada aspek efektivitas pembelajaran adalah baik. Untuk aspek dampak, mahasiswa lebih banyak mendapatkan dampak positif daripada dampak negatif. Dampak positif yang paling banyak dirasakan adalah lebih menguasai teknologi.
Copyrights © 2021