The main problem most often faced by students is learning problems. Usually learning problems are caused by a lack of learning facilities not only at school but also at home. Therefore, it is hoped that the role of parents is to pay attention to and guide students at home and provide good learning facilities. Factors that influence student learning outcomes are not only internal (internal factors) but also external (external factors). Parents' socio-economic factors, motivation, learning facilities at home are factors that influence student learning outcomes. Provision of learning facilities at home by parents is an external factor that also greatly influences student learning outcomes. The research method used is descriptive research method. By using data collection techniques through documentation, questionnaires on the population and samples, then testing or testing. Assessing the quality of research instruments through assessing the quality of questionnaires in the validity and reliability testing sections. The research results summarize the research findings as follows: (1) Multiple linear regression between variable Y on X1 and X2 was obtained. From this regression it can be said that parents' social status influences student learning outcomes more than learning facilities. (2) The relationship between parents' social status and the economic learning outcomes of class XI students at SMA Negeri 1 Pematangsiantar for the 2018/2019 academic year is quite high (0.72). (3) The relationship between learning facilities and the economic learning outcomes of class XI students at SMA Negeri 1 Pematangsiantar for the 2018/2019 academic year is quite high (0.66). (4) The relationship between parents' social status and learning facilities with the economic learning outcomes of class XI students at SMA Negeri 1 Pematangsiantar for the 2018/2019 academic year is quite high (0.72).ABSTRAKMasalah pokok yang paling banyak dihadapi oleh siswa adalah masalah belajar. Biasanya masalah belajar disebabkan kurangnya fasilitas belajar tidak hanya di sekolah tetapi juga di rumah. Oleh karena itu diharapkan peranan dari orangtua untuk memperhatikan dan membimbing siswa dirumah dan memberikan fasilitas belajar yang baik. Faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa selain dari dalam diri (faktor intern) juga dari luar (faktor ekstern). Faktor sosial ekonomi orang tua, motivasi, fasilitas belajar di rumah, merupakan faktor yang berpengaruh terhadap hasil belajar siswa. Penyediaan fasilitas belajar di rumah oleh orangtua merupakan faktor eksternal yang juga sangat mempengaruhi hasil belajar siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian deskriptif. Dengan menggunakan teknik pengumpulan data melalui dokumentasi, angket pada populasi dan sampel, kemudian mengetes atau pengujian. Melakukan penilaian kualitas instrumen penelitian melalui penilaian kualitas angket pada bagian uji validitas dan uji reliabilitas. Hasil penelitian merangkum temuan penelitian sebagai berikut: (1) Regresi linier multiple antara variabel Y atas X1 dan X2 diperoleh. Dari regresi tersebut dapat dikatakan bahwa status sosial orangtua lebih mempengaruhi hasil belajar siswa dibandingkan fasilitas belajar. (2) Hubungan status sosial orangtua denganhasil belajar ekonomi siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Pematangsiantar Tahun Pelajaran 2018/2019 adalah cukup tinggi (0,72). (3) Hubungan fasilitas belajar dengan hasil belajar ekonomi siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Pematangsiantar Tahun Pelajaran 2018/2019 adalah cukup tinggi (0,66). (4) Hubungan antarastatus sosial orangtua dan fasilitas belajar dengan hasil belajar ekonomi siswa kelas XI di SMA Negeri 1 Pematangsiantar Tahun Pelajaran 2018/2019 adalah cukup tinggi (0,72).
Copyrights © 2021