Jurnal Seni dan Pembelajaran
Vol 2, No 2 (2014): jurnal seni dan pembelajaran

PEMBELAJARAN TARI SIGEH PENGUTEN MELALUI METODE DEMONSTRASI DI SMAN 9 BANDAR LAMPUNG

Rahmawati Rahmawati (Unknown)
Muhammad Fuad (Unknown)
I Wayan Mustika (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Feb 2014

Abstract

The problem in this research is learning process of  sigeh penguten dance using demonstrations  method in  the  extracurricular  activity  at  senior high  school  9 Bandar Lampung. This research aimed to describe the learning of sigeh penguten dance using demonstrations method in the extra-curricular activity at senior high school 9 Bandar Lampung. This research is a qualitative descriptive research. The source  of  data  in  this research  is  an art  teacher  and  students  grade  ten  in  the extracurricular  activity.  The  data  collecting  techniques  which  is  used are observation, interview, documentation, and pratice test. The result of this research shows that learning of sigeh penguten dance used demonstrations method in this school is enough with the average value 72,6. Assessment is given through four aspects of movement recitation, movement technic, accuracy and expression motion with accompaniment while dancing. Permasalahan dalam penelitian ini adalah proses pembelajaran tari sigeh penguten melalui  metode  demonstrasi  pada  kegiatan  ekstrakurikuler di  SMA  Negeri  9 Bandar  Lampung.  Penelitian  ini  bertujuan  untuk mendeskripsikan  pembelajaran tari sigeh penguten melalui metode demonstrasi pada kegiatan ekstrakurikuler di SMA  Negeri  9  Bandar Lampung.  Penelitian  ini  merupakan  jenis  penelitian deskriptif kualitatif. Sumber data dalam penelitian ini adalah guru seni budaya dan siswa kelas X yang terlibat dalam kegiatan ekstrakurikuler tari di SMA Negeri 9 Bandar Lampung. Teknik pengumpulan data yang digunakan meliputi observasi, wawancara,  dokumentasi  dan  tes  praktik.  Hasil penelitian  menunjukkan  bahwa pembelajaran  tari  sigeh  penguten melalui  metode  demonstrasi  di  sekolah  ini terbilang  cukup  dengan nilai  rata-rata  72,6.  Penilaian  diberikan  melalui  empat aspek,  yaitu hafalan  gerak,  teknik  gerak,  ketepatan  gerak  dengan  iringan,  dan penghayatan atau ekspresi saat menari.   Kata kunci : demonstrasi, pembelajaran, sigeh penguten

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

JSP

Publisher

Subject

Arts Education Social Sciences Other

Description

SP is a journal containing the results of research/non-research studies related to arts, including fine arts, performing arts, the arts of film, and also about arts education. JSP is a collection of research, literal study, performing art review, art studies, and critical study in Indonesia. JSP is ...