Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 6, No 1 (2022): Maret

Deskripsi Kemampuan Literasi Matematis Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gender

Bernard Bernard (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)
Sahid Sahid (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)
Nur Sakinah (Jurusan Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
06 Apr 2022

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan literasi matematika siswa ditinjau dari perbedaan gender. Kajian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Terdapat enam subjek penelitian yang masing-masing mewakili kategori tinggi, sedang, dan rendah untuk siswa laki-laki dan siswa perempuan. Instrumen yang digunakan berupa tes tertulis dan pedoman wawancara. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yaitu tes dan wawancara. Teknik analisis data yang digunakan, yaitu kondensasi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari 6 level kemampuan literasi matematika, subjek laki-laki dan subjek perempuan dengan kemampuan literasi matematis tinggi dan sedang berada pada level 3. Sementara itu, kemampuan literasi matematis subjek laki-laki dan subjek perempuan dengan kemampuan literasi matematis rendah berada pada level 1.Kata Kunci: Matematika, Literasi Matematika, PISA, GenderThis study aims to describe students' mathematical literacy skills in terms of gender differences. This study is qualitative research with a descriptive approach. There are six research subjects, each representing high, medium, and low categories for male students and female students. The instruments used are written tests and interview guidelines. Data collection techniques in this study are tests and interviews. Data analysis techniques were used, namely data condensation, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that of the 6 levels of mathematical literacy ability, male subjects and female subjects with high and moderate mathematical literacy skills were at level 3. Meanwhile, the mathematical literacy skills of male subjects and female subjects with low mathematical literacy skills were at level 1.Key Words: Mathematics, Mathematical Literacy, PISA, Gender

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...