Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Vol 10, No 1 (2022): MARET 2022

PENGEMBANGAN MEDIA PAPAN PERMAINAN MATEMATIKA (PAPER MATH)

Kuwatno Kuwatno (UMPRI Lampung)
Noerhasmalina Noerhasmalina (Universitas Muhammadiyah Pringsewu)
Binti Anisaul Khasanah (Universitas Muhammadiyah Pringsewu)



Article Info

Publish Date
31 Mar 2022

Abstract

AbstractThe research problem is the low mathematical ability of students in arithmetic operations. The research is included in Research And Development (RD) with modified 4D development procedures. The purpose of this research is to develop a suitable and effective Paper Math product as a learning medium. The research subjects were seventh-grade students of SMP N 4 Pringsewu. The sampling technique used cluster random sampling. The research instrument consisted of a validation sheet, a student response sheet, and an arithmetic operation ability test. Based on the results of expert validation, it was obtained that the Paper Math media had very decent criteria and very good student responses, and the t-test was obtained that the average student learning outcomes using Paper Math media were higher than the average student learning outcomes who did not use the media. Paper Math. It is concluded that Paper Math is feasible and effective to be used as a medium to improve mathematical ability in arithmetic operations. Thus, it is hoped that paper math media can be used as a medium for math games to improve students' arithmetic operations ability. Keywords:  arithmetic operations ability; media; paper mathAbstrakPermasalahan penelitian adalah rendahnya kemampuan matematika siswa pada operasi hitung. Penelitian termasuk dalam Research and Development (RD) dengan modifikasi  prosedur pengembangan 4D. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan produk Paper Math yang layak dan efektif sebagai media pembelajaran. Subjek penelitian adalah siswa kelas VII SMP N 4 Pringsewu. Teknik sampling menggunakan Cluster Random Sampling. Instrumen penelitian terdiri dari lembar validasi, lembar respon siswa, dan tes kemampuan operasi hitung. Berdasarkan hasil validasi ahli yang diperoleh bahwa media Paper Math memiliki kriteria sangat layak dan respon siswa yang sangat baik, dan uji-t diperoleh bahwa rata-rata hasil belajar siswa menggunakan media Paper Math lebih tinggi daripada rata-rata hasil belajar siswa yang tidak menggunakan media Paper Math. Disimpulkan bahwa Paper Math layak dan efektif digunakan sebagai media untuk meningkatkan kemampuan matematika pada operasi hitung. Dengan demikian, diharapkan media Paper Math dapat digunakan sebagai media permainan matematika untuk meningkatkan kemampuan operasi hitung siswa.Kata Kunci: kemampuan operasi hitung; media; paper math   DOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v10i1.pp93-105

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

mtk

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung terbit pertama kali pada tahun 2013 dalam bentuk cetak dan menerima artikel ...