AbstractThis research is backed by the emergence of distance learning (PJJ) or learning from home (BDR) where all learners follow online learning. This research aims to obtain an overview of how science-based Activities of IPA-class V elementary School at the Covid-19 pandemic. The research method used in this study is a descriptive quanlitative. In this study, the population was 12 students at SDN 017 Sekejati and SDN 038 Kiaracondong in the city of Bandung. The samples of this study were elementary school students in Kota Bandung 5th grade, with 4 students below average, 4 students to suit the average, and 4 students who were capable of above average class. The instrument used in this study is about 6 descriptions of the problem. Data analysis is done qualitatively, the data is derived from the interview results. Analysis of data obtained in general online learning is not suitable for ELEMENTARY students due to many obstacles faced. Based on the results of research obtained: IPA Learning activities based online in class V using video, Googlemeet, and image media. Teachers and students argue that online learning at the time of Covid-19 is not suitable for ELEMENTARY students. Keywords: SCIENCE-based Learning Online Abstrak Penelitian ini dilatarbelakangi oleh munculnya Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) atau Belajar Dari Rumah (BDR) dimana seluruh peserta didik mengikuti pembelajaran secara online . Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh gambaran mengenai bagaimana kegiatan pembelajaran IPA berbasis online di Kelas V SD pada masa pandemic covid-19. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Dalam penelitian ini, populasi yang diambil adalah 12 siswa SDN 017 Sekejati dengan siswa SDN 038 Kiaracondong di Kota Bandung. Adapun yang menjadi sampel dari penelitian ini adalah siswa Sekolah Dasar Negeri di Kota Bandung kelas 5 dengan 4 siswa berkemampuan di bawah rata-rata kelas, 4 siswa berkemampuan sesuai rata- rata kelas dan 4 siswa yang berkemampuan di atas rata-rata kelas. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini yaitu soal uraian sebanyak 6 soal. Analisis data dilakukan secara kualitatif, data tersebut diambil dari hasil wawancara. Analisis data didapat secara umum pembelajaran online tidak cocok untuk siswa SD disebabkan banyak kendala yang dihadapinya. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh: Kegiatan pembelajaran IPA berbasis online di Kelas V menggunakan video, googlemeet, dan media gambar. Guru maupun siswa berpendapat pembelajaran online di masa covid-19 tidak cocok diterapkan pada siswa SD Kata Kunci: Pembelajaran IPA berbasis online
Copyrights © 2022