Teachers' efforts to teach students how to write expository text should be evaluated. The lecture method dominates the learning process, resulting in learning outcomes that are far from ideal. The purpose of this study is to improve students' ability in writing expository texts using an image-based problem-solving model. This study employs classroom action research as its methodology (CAR). Students' ability to write expository texts improved as a result of the results. The increase in KKM from 68.4 percent in the first cycle to 88.8 percent in the second cycle demonstrates this trend. It means that there is a decrease in student KKM from 31.4 percent to 11.4 percent; 2) an increase in students' average score from 72.5 percent in the first cycle to 85 percent in the second cycle; and 3) student responses showed very good criteria with 40.2 percent, good 40.6 percent, 19.2 percent enough, and 0 percent less. Based on these findings, it is possible to conclude that learning through problem-based learning models with image media can help students improve their ability to write exposition texts. As a result, teachers who are having difficulty learning to write expository texts should consider using a problem-based learning model with image media. Abstrak Pembelajaran menulis teks eksposisi yang selama ini dipraktikkan oleh guru, perlu ditinjau kembali. Proses pembelajaran yang didominasi oleh metode ceramah, menyebabkan hasil pembelajaran jauh dari harapan. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks eksposisi melalui model problem based learning dengan media gambar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan kelas (PTK). Hasil yang diperoleh, kemampuan siswa dalam menulis teks eksposisi meningkat. Peningkatan tersebut dapat dilihat dari kenaikan KKM dari 68.4% pada siklus I menjadi 88,8% pada siklus II. Berarti terdapat penurunan KKM siswa dari 31.4% tinggal 11.4%; 2) kenaikan nilai rata-rata siswa dari 72.5 pada siklus I menjadi 85 pada siklus II; dan 3) respon siswa menujukkan kreteria sangat baik terdapat 40.2%, baik 40.6%, cukup 19.2%, dan kurang 0%. Dari hasil tersebut maka dapat disimpulkan, bahwa pembelajaran melalui model problem based learning dengan media gambar dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks eksposisi. Oleh karena itu, disarankan bagi para guru yang mengalami permasalah pembelajaran menulis teks eksposisi dapat menggunakan model problem based learning dengan media gambar. Kata Kunci: Menulis, model problem based learning, media gambar, PTK, teks eksposisi
Copyrights © 2022