This study aims to determine how the implementation of the actuatingfunction in fostering santri in Islamic boarding schools. The researchreported in this article employed a descriptive qualitative approach withinductive analysis techniques. Data was collected through observation,interview and documentation techniques. The results of the research indicatethat the "Ma'hadul Islam Sarean Kaliwungu" (MISK) Islamic BoardingSchool provides guidance to santri through several activity programs, one ofwhich is the "Jamiyah Jumat Malam" activity. Where in the skill aspect of thesantri are to be fostered and developed so that they possess the ability andaxpertise in broadcasting Islam in the community. The implementation of the actuating function as an effort to foster santri at the MISK Islamic Boarding School is carried out in several ways, namely providing motivation, providing guidance, establishing relationships, organizing communication and developing or improving implementers. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana implementasi fungsiactuating dalam pembinaan santri di pondok pesantren. Jenis penelitian yangdilakukan merupakan penelitian kualitatif deskriptif dengan teknik analisisinduktif. Pengumpulan data dilakukan melalui teknik observasi, wawancaradan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pondok Pesantren“Ma’hadul Islam Sarean Kaliwungu” (MISK) melakukan pembinaan kepadasantri melalui beberapa program kegiatan, salah satunya adalah kegiatan“Jamiyah Jumat Malam”. Di mana dalam kegiatan ini aspek yang hendakdibina dan dikembangkan adalah aspek keterampilan santri agar memilikikemampuan dan keahlian dalam mensyiarkan agama Islam di masyarakat.Implementasi fungsi actuating sebagai upaya pembinaan santri di PondokPesantren MISK dilakukan melalui beberapa cara yaitu pemberian motivasi,pemberian bimbingan, menjalin hubungan, menyelenggarakan komunikasidan pengembangan atau peningkatan pelaksana.
Copyrights © 2021