Pengmasku
Vol 2 No 1 (2022)

Peningkatan Kemampuan Personil Penerbangan Pada Pelayanan Jasa Kebandarudaraan Melalui Pendidikan Dan Pelatihan Manajemen Bandar Udara

Nawang Kalbuana (Politeknik Penerbangan Indonesia Curug)
Benny Kurnianto (Politeknik Penerbangan Indonesia Curug)
Alwazir Abdusshomad (Politeknik Penerbangan Indonesia Curug)
Catra Indra Cahyadi (Politeknik Penerbangan Palembang)



Article Info

Publish Date
05 Jun 2022

Abstract

The Covid-19 pandemic since 2020 has had a negative impact on the aviation industry in the world, including Indonesia. Flight operations are not proceeding as previously planned. Various kinds of restrictions on air travel both domestically and internationally resulted in a decrease in the number of travel by air. This situation encourages aviation industry players to strategize to face pressure and try to bounce back from the slump. As one of the manifestations of community service, the Indonesian Aviation Polytechnic Curug (PPI Curug) as an aviation university in collaboration with PT Angkasa Pura II as one of the airport managers in Indonesia carries out education and training activities (training) airport management. Training is given to aviation personnel under PT Angkasa Pura II with material on Airport Services. After studying the side of service services and revenue potential at the airport, training participants were able to increase airport insights and were able to develop alternatives to maximize services. By increasing this capability, aviation personnel can increase their role in the work environment to be involved in the preparation of strategies for restoring airport management during and after the Covid-19 pandemic. Pandemik Covid-19 sejak tahun 2020 membawa dampak negatif terhadap industri penerbangan di dunia termasuk Indonesia. Operasional penerbangan berjalan tidak sesuai yang direncanakan sebelumnya. Berbagai macam pembatasan perjalanan udara baik domestik maupun internasional berakibat pada turunnya jumlah perjalanan melalui udara. Situasi ini mendorong pelaku industri penerbangan untuk menyusun strategi menghadapi tekanan dan berusaha kembali bangkit dari keterpurukan. Sebagai salah satu perwujudan pengabdian kepada masyarakat, Politeknik Penerbangan Indonesia Curug (PPI Curug) sebagai perguruan tinggi penerbangan berkerjasama dengan PT Angkasa Pura II sebagai salah satu pengelola bandar udara di Indonesia melaksanakan kegiatan pendidikan dan pelatihan (diklat) Manajemen Bandar Udara. Diklat diberikan kepada personil penerbangan dibawah PT Angkasa Pura II dengan materi Pelayanan Jasa Bandar Udara. Setelah mempelajari sisi-sisi pelayanan jasa dan potensi pendapatan yang ada di bandara udara, peserta diklat mampu meningkatkan wawasan kebandarudaraan dan mampu mengembangkan alternatif untuk memaksimalkan pelayanan. Dengan peningkatan kemampuan ini, personil penerbangan dapat meningkatkan peran di lingkungan kerja untuk terlibat dalam penyusunan strategi pemulihan pengelolaan bandara udara di masa maupun pasca pandemik Covid-19.

Copyrights © 2022