The purpose of this research is to compare the cognitive result mean of students who use realia media with students who use computer simulation media. Another purpose of this research is to determine the increasing of cognitive result mean from using each of those media. The results of this research showed that there was an increasing in cognitive result of students who used computer simulation media, the average of normalized gain was increasing 0.36 at medium categorized; There is an increasing in cognitive result of students who used realia media, the average of normalized gain was increasing 0.31 at medium categorized; There is a difference cognitive result mean of students in physics class who used computer simulations media with students who used realia media, 71.92 for the class that used the computer simulations media and 67.37 for the class that used realia media.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan nilai rata-rata hasil belajar kognitif siswa yang pembelajarannya menggunakan media realia dengan siswa yang menggunakan media simulasi komputer. Penelitian ini juga bertujuan mengetahui ada tidaknya peningkatan hasil belajar kognitif siswa dari penggunaan masing-masing media. Hasil penelitian ini menunjukkan ada peningkatan hasil belajar kognitif siswa yang pembelajarannya menggunakan media simulasi komputer, dengan rata-rata kenaikan gain ternormalisasi 0,36 yang berkategori sedang; Ada peningkatan hasil belajar kognitif siswa yang pembelajarannya menggunakan media realia, dengan rata-rata kenaikan gain ternormalisasi 0,31 yang berkategori sedang; Ada perbedaan rata-rata hasil belajar kognitif fisika siswa yang menggunakan media simulasi komputer dengan media realia, yaitu 71,92 untuk kelas yang menggunakan media simulasi komputer dan 67,37 untuk kelas yang menggunakan media realia.Kata kunci: hasil belajar kognitif, media realia, simulasi komputer.
Copyrights © 2013