PREDIKSI : Jurnal Administrasi dan Kebijakan
Vol 21, No 2 (2022)

Tinjauan Tentang Inovasi Pelayanan Dalam Pembuatan Akta Kelahiran di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kota Samarinda

Nur Khusnul Khatimah (Universitas 17 Agustus 1945 Samarinda)
Ahmad Jubaidi (Universitas 17 Agustus 1945 Samarinda)
Diana Diana (Universitas 17 Agustus 1945 Samarinda)



Article Info

Publish Date
26 Jul 2022

Abstract

This study aims to find out how the review of online service innovations in the Samarinda City Population and Civil Registry Service. This study used primary data research subjects as key informants from Mr. Muchammad Rofic S.Kom and informants, namely the community, were equipped with secondary data. This research uses a qualitative method where in this study describes a real phenomenon or event using observation techniques, interviews, and documentation for data collection. Online service innovation is a renewal innovation where services no longer need to meet face to face no longer need to come to the place they are going to but with advances in public service technology can be through online services that make it easier for people to access remotely can also be reached. The results of this study show that the Review of Service Innovation in Making Birth Certificates at the Population and Civil Registry Office of Samarinda City is carried out through 5 indicators, namely by service product innovation, service process innovation, service method innovation, service policy innovation and service system innovation that has been running quite well so that the service process implemented achieves the objectives.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana tinjauan inovasi pelayanan online di Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kota Samarinda. Penelitian ini menggunakan subyek penelitian data primer sebagai key informan dari Bapak Muchammad Rofic S.Kom dan informan yaitu masyarakat di lengkapi dengan data sekunder. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang dimana dalam penelitian ini menggambarkan suatu fenomena atau kejadian yang nyata dengan menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi untuk pengumpulan data. Inovasi pelayanan online merupakan inovasi pembaharuan dimana pelayanan sudah tidak lagi bertatap muka tidak perlu lagi datang ke tempat yang di tuju akan tetapi dengan kemajuan teknologi pelayanan publik bisa melalui pelayanan online yang lebih memudahkan masyarakat untuk mengakses dari jarak jauh pun dapat dijangkau. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa Tinjauan Tentang Inovasi Pelayanan Dalam Pembuatan Akta Kelahiran Di Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kota Samarinda dilaksanakan melalui 5 indikator, yaitu dengan Inovasi produk pelayanan, Inovasi proses pelayanan, Inovasi metode pelayanan, Inovasi kebijakan pelayanan dan Inovasi sistem pelayanan yang telah berjalan dengan cukup baik sehingga proses pelayanan yang diimplementasikan mencapai tujuan.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

PD

Publisher

Subject

Humanities Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Prediksi: Jurnal Administrasi dan Kebijakan is a national and open access journal published by the Faculty of Social and Political Sciences of the University of August 17, 1945 Samarinda. Prediction focuses on the development of the study of the humanities and social sciences. The purpose of our ...