AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra
Vol 22, No 2 (2021): Mei - Oktober

Proses pembelajaran gitar klasik sebagai nilai-nilai pendidikan di Prodi Pendidikan Seni Pertunjukan FKIP Untirta

Syamsul Rizal (Universitas Sultan Ageng Tirtayasa)



Article Info

Publish Date
31 Oct 2021

Abstract

AbatractLearning guitar in the Performing Arts Education Study Program (PSP) FKIP Untirta is an effort made by students to play an existing repertoire created by a composer. The repertory is studied gradually and continuously. From the beginning to the end of the repertory, students play with the techniques, dynamics, and tempo written from a repertory. This is a process that is carried out continuously by the students of PSP FKIP Untirta. The guitar learning process is certainly interesting to be used as a study. Given that there is no guitar learning in PSP FKIP Untirta that has made a scientific study material. This study used a qualitative method described descriptively to obtain data about educational values in classical guitar learning at PSP FKIP Untirta. This study will discuss the educational values that exist in classical guitar learning in PSP FKIP Untirta. The results of this study are as follows. Educational values in classical guitar learning at PSP FKIP Untirta (1) Discipline values; (2) the value of hard work; (3) the value of being used to reading; and (4) aesthetic value / taste.Keywords: learning, classical guitar, educational valueAbstrakPembelajaran gitar yang ada di Prodi Pendidikan Seni Pertunjukan (PSP) FKIP Untirta adalah sebuah upaya yang dilakukan oleh mahasiswa/mahasiswi untuk memainkan repertoar yang sudah ada diciptakan oleh komposer. Repertoar tersebut dipelajari secara bertahap dan berkesinambungan. Mulai dari awal sampai akhir repertoar, para mahasiswa memainkan dengan  teknik, dinamik, dan tempo yang tertulis dari sebuah repertoar. Hal ini menjadi sebuah proses yang dilakukan secara terus menurus oleh para mahasiswa PSP FKIP Untirta. Proses pembelajaran gitar tersebut tentunya menarik untuk dijadikan sebuah kajian. Mengingat pembelajaran gitar yang ada di PSP FKIP Untirta belum ada yang menjadikan suatu bahan kajian ilmiah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang diuraikan secara deskriptif untuk memperoleh data tentang nlai-nilai pendidikana dalam pembelajaran gitar klasik di PSP FKIP Untirta. Kajian ini akan membahas nilai-nilai pendidikan yang ada dalam pembelajaran gitar klasik di PSP FKIP Untirta. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut. Nilai-nilai pendidikan dalam pembelajaran gitar klasik di PSP FKIP Untirta (1) nilai Disiplin; (2) nilai kerja keras; (3) nilai terbiasa membaca; dan (4) nilai estetis/olah rasa.Kata kunci : pembelajaran, gitar klasik, nilai pendidikan

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

aksara

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra (Journal of Linguistics and Literature) is a biannual journal (April and October) published by the Department of Language and Arts Education, Faculty of Teacher Training and Education, University of Lampung. It addresses a wide range of different fields in ...