Factum: Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah
Vol 11, No 1 (2022): Pembelajaran Sejarah di tengah Pandemi bagian 2

E-Modul Berbasis Android dalam Mendukung Aktivitas Belajar Mandiri Peserta Didik

Vivi Yana Farawansah (Universitas Pendidikan Indonesia)
Tarunasena Makmur (Universitas Pendidikan Indonesia)



Article Info

Publish Date
09 Apr 2022

Abstract

Abstract : This study describes how students' independent learning activities with Android-based E-Module media. Independent learning becomes an urgency when the PJJ and PTMT systems are implemented. In this regard, of course, learning media is needed that can support the growth of independent learning attitudes. Based on journal literacy and previous research, the Android-based E-Module media is one of the media that can be used by students to do independent learning so that the essence and goals of learning can be achieved. This study aims to provide an overview of Android-based E-Modules and describe students' independent learning activities with Android-based E-Modules media. The method used is descriptive qualitative. The subjects of this study used purposive sampling, namely students in class XI MIPA 2 SMA Pasundan 2 Bandung. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation studies. The findings and results of the study show that the Android-based E-Modul media supports independent learning which can be seen from the students' independent learning activities using Android-based E-Module media.Abstrak : Penelitian ini menggambarkan mengenai bagaimana aktivitas mandiri belajar peserta didik dengan media E-Modul berbasis Android. Mandiri belajar menjadi urgensi ketika diterapkannya sistem PJJ maupun PTMT. Berkaitan dengan hal tersebut, tentu dibutuhkan media pembelajaran yang dapat mendukung tumbuhnya sikap mandiri belajar. Berdasarkan literasi jurnal dan penelitian terdahulu, media E-Modul berbasis android menjadi salah satu media yang dapat dimanfaatkan peserta didik untuk melakukan belajar mandiri sehingga esensi dan tujuan dari pembelajaran dapat tercapai. Penelitian ini bertujuan untuk memberikan gambaran terkait E-Modul berbasis Android dan mendeskripsikan aktivitas belajar mandiri peserta didik dengan media E-Modul berbasis Android. Metode yang digunakan yakni deskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini menggunakan purposive sampling yakni peserta didik di kelas XI MIPA 2 SMA Pasundan 2 Bandung. Teknik pengambilan data yang digunakan yakni observasi, wawancara dan studi dokumentasi. Temuan dan hasil penelitian menunjukan bahwa media E-Modul berbasis Android mendukung kemandirian belajar yang dapat dilihat dari aktivitas belajar mandiri peserta didik dengan menggunakan media E-Modul berbasis Android.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

factum

Publisher

Subject

Humanities Education Social Sciences

Description

Factum: Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah promotes research in the broad field of history and Education with particular respect to Indonesia, but not limited to authorship or topical coverage within the region. Contributions are expected from historian, educator, teacher, senior researchers, ...