Abstract: The Urgency of Evaluation of Learning Arabic for the Islamic Religious Education Study Program at UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu. This study aims to evaluate Arabic language learning in the Islamic Religious Education Study Program at UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu and to determine the urgency of the evaluation. This research is a descriptive research with a qualitative type. Sources of data from lecturers and students. Data collected by documentation, observation and interviews. Data analysis using data reduction, data presentation, drawing conclusions. The results showed that the evaluation of learning Arabic used in the Islamic Religious Education Study Program at UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu applied more written tests which only included writing skills, not oral tests in this case listening skills (istima'), reading (qiro'). ah), and speak (kalam). The urgency of evaluating Arabic language learning for Arabic lecturers is to determine the level of success of the teaching and learning process in the classroom. For students, the results of the evaluation can be used to determine the level of ability and mastery of the Arabic material that has been taught.. Abstrak: Urgensi Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Program Studi Pendidikan Agama Islam UIN Fatmawati Sukarno BengkuluPenelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pembelajaran bahasa Arab di Prodi Pendidikan Agama Islam UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu serta untuk mengetahui urgensi evaluasinya. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan jenis kualitatif. Sumber data dari dosen dan mahasiswa. Data dikumpulkan dengan dokumentasi, observasi dan wawancara. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa evaluasi pembelajaran bahasa Arab yang digunakan di Program Studi Pendidikan Agama Islam UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu lebih banyak menerapkan tes tulis yang hanya mencakup keterampilan menulis saja, tidak dengan tes lisan dalam hal ini keterampilan mendengar (istima’), membaca (qiro’ah), dan berbicara (kalam). Urgensi evaluasi pembelajaran bahasa Arab bagi dosen Bahasa Arab adalah untuk mengetahui tingkat keberhasilan proses belajar mengajar di kelas. Bagi mahasiswa hasil evaluasi dapat digunakan untuk mengetahui tingkat kemampuan dan penguasaan terhadap materi bahasa Arab yang telah diajarkan.
Copyrights © 2022