Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan
Vol 11, No 1 (2023): Kwangsan

ANALYZING THE DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY FRAMEWORK IN EDUCATION: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Imas Istiani (Universitas Negeri Semarang, Indonesia)
Eva Fatimah (Universitas Wahid Hasyim, Indonesia)
Ahmad Husain (Universitas Pancasakti Tegal, Indonesia)
Yuvita Yuvita (Universitas Pancasakti Tegal, Indonesia)
Anin Eka Sulistyawati (Universitas Pancasakti Tegal, Indonesia)
Sakina Sunmud (Hatyai University, Thailand)



Article Info

Publish Date
18 Jul 2023

Abstract

The development of technology massively increase during covid-19. Then, a dozen beneficial invention in many sectors such as education race to be better forward. This research aims to suggest and map the domains of digital literacy in each previous research without any reduction of meaning and analyze the development of digital literacy in education. This research used a systematic literature review as a method to find the result, meaning that the researcher has a procedure to collect the previous research. The procedure is for the researcher to collect 200 papers from Scopus Database, Search by “Digital Literacy” and filter by the keyword "framework" and ”Education”. Then, it is reduced into only for digital literacy framework proposal. The result shows that communication, information, content creation, safety, and critical digital literacy still become a suitable domain around the framework. This research concluded that five domains above suggested to use in further research. AbstrakPerkembangan teknologi sangat pesat di masa covid-19. Kemudian, selusin penemuan bermanfaat di berbagai sektor seperti pendidikan berlomba menjadi lebih baik ke depan. Penelitian ini bertujuan untuk menyarankan dan memetakan domain literasi digital pada setiap penelitian sebelumnya tanpa adanya pengurangan makna dan menganalisis perkembangan literasi digital dalam pendidikan. Penelitian ini menggunakan sistematika literature review sebagai metode untuk menemukan hasil, artinya peneliti memiliki prosedur untuk mengumpulkan penelitian sebelumnya. Prosedurnya peneliti mengumpulkan 200 makalah dari Basis Data Scopus, Pencarian dengan “Melek Digital” dan menyaring dengan kata kunci “kerangka” dan “Pendidikan”. Kemudian direduksi menjadi proposal kerangka literasi digital saja. Hasilnya menunjukkan bahwa komunikasi, informasi, pembuatan konten, keamanan, dan literasi digital kritis masih menjadi domain yang sesuai di sekitar framework. Penelitian ini menyimpulkan bahwa kelima domain di atas disarankan untuk digunakan dalam penelitian selanjutnya.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jurnalkwangsan

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan is a journal aims to be a peer-reviewed platform and an authoritative source of information. We publish original research papers, review articles and case studies focused on 5 areas of educational technology as well as related topics. All articles are ...