UNDAS: Jurnal Hasil Penelitian Bahasa dan Sastra
Vol 18, No 2 (2022): UNDAS

Pola Urutan Kata pada Anak Pengidap Lidah Tongue Tie

Kamilah kamilah (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta)
Karina Adishakti (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta)
Dona Aji Karunia Putra (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2022

Abstract

Abstrak: Bahasa adalah alat komunikasi yang harus dimiliki setiap manusia. Bahasa menjadi modal utama dalam proses tumbuh kembang anak. Perkembangan bahasa anak dipengaruhi oleh faktor ekstren dan intern. Perkembangan yang terhambat ternyata dapat mempengaruhi kemampuan berbahasa pada anak. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pola urutan kata pada anak penderita tongue-tie dan mendeskripsikan faktor yang memengaruhi perkembangan bahasa pada anak penderita tongue-tie. Penelitian ini dilakukan dengan metode kualitatif deskriptif.  Data dalam penelitian ini dikumpulkan dengan teknik simak dan catat, yaitu menyimak ujaran anak penderita tongue-tie lalu mencatat hasil tuturannya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa anak pengidap tongue-tie mengalami gagap dalam berbicara. Selain itu, wujud gangguan berbahasa yang paling signifikan pada penderita tongue-tie adalah kekacauan pola urutan kata dalam kalimat.Kata kunci: gangguan berbahasa, tongue-tie, psikolinguistik  Abstract: Language is a communication tool that every human being should have. Language is the main capital in the process of child development. Children's language development is influenced by external and internal factors. Delayed development can affect language skills in children. This study aims to describe the pattern of word order in children with tongue-tie and describe the factors that influence language development in children with tongue-tie. This research was conducted with descriptive qualitative method. The data in this study were collected by listening and note-taking techniques, namely listening to the speech of children with tongue-tie and then recording the results of their speech. The results showed that children with tongue-tie experienced stuttering in speaking. In addition, the most significant form of language disorder in tongue-tie sufferers is the disorder of word order patterns in sentences.Key words: language disorders, tongue-tie, psycholinguistic

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

undas

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Undas is a journal of language and literature research. First published by Balai Bahasa South Kalimantan since 2006. This journal is a research journal that publishes various research reports, both literature studies and field studies, linguistics and literature include structural linguistics, ...