Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022

Miskonsepsi yang disebabkan Misanalogi pada Siswa Field Independent dalam Menyelesaikan Masalah Matematika

Ika Ujiana S Sugianto (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)
Abdur Rahman As’ari (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)
Sukoriyanto Sukoriyanto (Pendidikan Matematika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Nov 2022

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to identify the causes of misconceptions in creativity produced by students who have a field independent learning style in solving math problems related to digit and numbers. This research is a descriptive qualitative case study. The research subject consisted of one student who experienced a different phenomenon than other students. The subject gave the most creative answer compared to other students but the subject made a conceptual error. This is contrary to the results of previous studies regarding errors made by field independent students. The results showed that there were misconceptions in understanding numbers and numbers on the subject. The subject made an error in defining and analogizing between numbers and numbers. The causes of misconceptions on the subject are (1) Analogy errors in constructing existing concept, (2) Submission of information from the teacher, and (3) Inappropriate sources of free reading.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mengidentifikasi penyebab terjadinya miskonsepsi pada kreativitas yang dihasilkan oleh siswa yang memiliki gaya belajar field independent dalam menyelesaikan masalah matematika yang berkaitan dengan bilangan. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif dengan metode studi kasus. Subjek penelitian terdiri dari satu siswa yang mengalami fenomena berbeda dibanding siswa lainnya. Subjek memberikan jawaban paling kreatif dibanding siswa lainnya tetapi subjek tidak memahami sepenuhnya konsep bilangan. Hasil penelitian menunjukkan terdapat miskonsepsi dalam pemahaman bilangan pada subjek. Subjek melakukan kesalahan dalam mendefinisikan dan menganalogikan antara digit dan bilangan. Penyebab terjadinya miskonsepsi pada subjek yaitu (1) kesalahan analogi dalam mengonstruksi konsep yang ada, (2) penyampaian informasi dari pengajar, dan (3) sumber bacaan bebas yang kurang tepat.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...