The aims of this study were to: 1) determine the effect of study habits on student achievement; 2) knowing the effect of interest in learning on student achievement; and 3) determine the effect of study habits and interest in learning on student achievement. This study uses a quantitative approach with a correlational type. The population in this study were class VIII students, totaling 358 students with a total sample of 189 students. The technique of collecting data on study habits and interest in learning is in the form of distributing questionnaires, while learning achievement is obtained through documentation of even semester PTS scores. The data analysis technique used included multiple linear regression analysis, T test, and F test. The results showed that 1) there was no effect between study habits on student achievement (p=0.610 > α=0.05); 2) there is an influence between learning interest on student achievement (p=0.003 < α=0.05); and 3) there is an influence between students' learning habits and students' learning interest on student achievement (p=0.003 > α=0.05). Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah untuk: 1) mengetahui pengaruh kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar siswa; 2) mengetahui pengaruh minat belajar terhadap prestasi belajar siswa; dan 3) mengetahui pengaruh kebiasaan belajar dan minat belajar terhadap prestasi belajar siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis korelasional. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII yang berjumlah 358 siswa dengan jumlah sampel 189 siswa. Teknik pengumpulan data kebiasaan belajar dan minat belajar berupa penyebaran angket, sedangkan prestasi belajar diperoleh melalui dokumentasi nilai PTS semester genap. Teknik analisis data yang digunakan meliputi analisis regresi linear berganda, Uji T, dan Uji F. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) tidak terdapat pengaruh antara kebiasaan belajar terhadap prestasi belajar siswa (p=0,610 > α=0,05); 2) terdapat pengaruh antara minat belajar terhadap prestasi belajar siswa (p=0,003 < α=0,05); dan 3) terdapat pengaruh antara kebiasaan belajar siswa dan minat belajar siswa terhadap prestasi belajar siswa (p=0,003 > α=0,05).
Copyrights © 2023