Educators must be able and able to revive student learning motivation in order to achieve learning goals. Learning motivation has an important role in the learning process. Students' learning motivation can be formed through oneself called intrinsic motivation. In this study, there is a low awareness of the importance of classroom management and teaching skills to increase student learning motivation in school. This study aims to determine the influence of classroom management and teacher teaching skills on student learning motivation in integrated social studies subjects in class VII of SMP Negeri 2 Tanah Jawa. This type of research is quantitative research that is descriptive. The subjects of this study were class VII students whose sample population was 362. Of the many populations sampled in the study, 88 people. From the results of data analysis, the influence of partial classroom management on learning motivation was obtained by 3,642 1,663. And the influence of partial teaching skills was 2,767 1,663. Together, the influence of classroom management and teacher teaching skills is F_(count )= 7.6485 F_(table )= 3.103. It can be concluded that there is a significant influence between classroom management and teacher teaching skills on student learning motivation in integrated social studies subjects in class VII of SMP Negeri 2 Tanah Java.ABSTRAKPendidik harus mampu dan sanggup menghidupkan motivasi belajar siswa guna mencapai tujuan pembelajaran. Motivasi belajar memiliki peranan penting dalam proses pembelajaran. Motivasi belajar siswa dapat terbentuk melalui diri sendiri yang disebut dengan motivasi intrinsik. dalam penelitian ini adalah rendahnya kesadaran akan pentingnya pengelolaan kelas dan keterampilan mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa disekolah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pengelolaan kelas dan keterampilan mengajar guru terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu di kelas VII SMP Negeri 2 Tanah Jawa. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif yang bersifat deskriptif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VII yang populasi sampelnya sebanyak 362. Dari banyak nya jumlah populasi yang menjadi sampel penelitian sebanyak 88 orang. Dari hasil analisis data diperoleh pengaruh dari pengelolaan kelas secara parsial terhadap motivasi belajar sebesar 3,642 1,663. Dan pengaruh dari keterampilan mengajar secara parsial sebesar 2,767 1,663. Secara bersama- sama pengaruh pengelolaan kelas dan keterampilan mengajar guru sebesar ????????????????????????? = 7,6485 ???????????????????????? = 3,103. Dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh yang signifikan antara pengelolaan kelas dan keterampilan mengajar guru terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu di kelas VII SMP Negeri 2 Tanah Jawa.
Copyrights © 2023