The purpose of this research is to develop a valid, practical, and effective Flash Card learning media for use in learning mathematics, especially in Three Dimensional material. This type of research is Research and Development (RnD) with the ADDIE model. ADDIE consists of analys, design, development, implementation, and evaluation. The developed media passed three tests, namely validity, practicality, and effectiveness tests. The instruments used in this study were validation questionnaires, student response questionnaires, and tests. The research was conducted at MA Al-Azhar Jombang which involved two classes with a total of 52 students. The results showed that the Flash Card learning media met the validity test with a score of 94% (very feasible) by mathematics lecturers and 87% (very feasible) by mathematics teachers. In addition, Flash Card learning media also improves student learning outcomes as evidenced by a sig. (2-tailed) value of 0.000 which indicates that there is a difference or influence in the use of media because the magnitude of the test results is the set significance value level of 0.05. The use of Flash Card learning media also received a positive response from students as indicated by the large average number of assessments for each student response questionnaire point of 85.53%. Keywords: critical thinking skill; flash card media for learning; three dimensions AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran Flash Card yang valid, praktis serta efektif untuk digunakan dalam pembelajaran matematika terutama pada materi Dimensi Tiga. Jenis penelitian ini merupakan Research and Development (RnD) dengan model ADDIE. Model ADDIE terdiri atas kegiatan analisis, desain. pengembangan, implementasi, dan evaluasi. Media yang dikembangkan melewati tiga pengujian yaitu uji kevalidan, kepraktisan dan uji keefektivan. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah angket validasi, angket respon siswa, dan tes. Penelitian dilaksanakan di MA Al-Azhar Jombang yang melibatkan dua kelas dengan jumlah total 52 siswa . Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran Flash Card memenuhi uji kevalidan dengan nilai 94% (sangat layak) oleh dosen matematika dan 87% (sangat layak) oleh guru mtematika. Selain itu, media pembelajaran Flash Card juga meningkatkan kemampuan kritis siswa yang dibuktikan dengan nilai sig.(2-tailed) sebesar 0,000 yang menunjukkan bahwa terdapat perbedaan atau pengaruh penggunaan media sebab besarnya hasil uji tersebut taraf nilai signifikansi yang ditetapkan yaitu 0,05. Penggunaan media pembelajaran Flash Card juga mendapat respon positif dari siswa yang ditunjukkan dengan besarnya jumlah rata-rata dari penilaian tiap poin angket respon siswa sebesar 85,53%.Kata Kunci: berpikir kritis; dimensi tiga; media pembelajaran flash cardDOI: http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v10i4.pp351-364
Copyrights © 2022