Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian
Vol 3, No 1 (2023): March

Peningkatan Kualitas Manajerial Dan Hasil Produksi Umkm Kerupuk Rambak Desa Gadingan

Endang Suhari (Universitas Sebelas Maret)
Yohana Tamara (Universitas Sebelas Maret)
Heru Agustanto (heruagustanto@staff.uns.ac.id)
Bambang Hadi Nugroho (Universitas Sebelas Maret)
Sri Hartoko (Universitas Sebelas Maret)
Harmadi Harmadi (Universitas Sebelas Maret)



Article Info

Publish Date
05 Mar 2023

Abstract

The service program aims to improve the managerial quality and output quality of the Micro, Small, Medium Enterprises (MSMEs) of Rambak Crackers in Gadingan Village, Ngemplak, Sukoharjo. This community service program aims to improve the managerial quality of MSMEs for traditional snacks, crackers, rambak as a whole based on management concepts and knowledge, considering that in current conditions, there are still many MSMEs that manage their business traditionally and in the production process do not pay attention to hygiene and health aspects. . A team consisting of lecturers with a management background will go directly to provide training related to the field of Management as a whole, including Marketing Management (specifically an introduction to digital marketing), Financial Management (in a simple level), HR Management, and for Operations Management will be assisted by practitioners from the Health Service. Community service programs can be useful for improving the managerial quality of businesses and increasing competitiveness and business sustainability in the long term.Program pengabdian bertujuan untuk meningkatkan Kualitas Manajerial dan Kualitas Output Hasil Produksi Usaha Mikro, Kecil, Menengah (UMKM) Kerupuk Rambak Di Desa Gadingan, Ngemplak, Sukoharjo. Program pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas manajerial pada UMKM makanan ringan tradisional kerupuk rambak secara menyeluruh berdasarkan konsep dan ilmu Manajemen, mengingat dalam kondisi saat ini, masih banyak UMKM yang melakukan pengelolaan bisnisnya secara tradisional dan di dalam proses produksinya belum memperhatikan aspek kebersihan dan kesehatan. Tim yang terdiri dari dosen dengan latar belakang ilmu manajemen akan terjun secara langsung untuk memberkan pelatihan terkait dengan bidang Manajemen secara menyeluruh, meliputi Manajemen Pemasaran (secara khusus pengenalan pada pemasaran digital), Manajemen Keuangan (dalam level sederhana), ManajemenSDM, dan untuk Manajemen Operasi akan dibantu oleh praktisi yang berasal dari Dinas Kesehatan. Program pengabdian masyarakat dapat bermanfaat untuk meningkatkan kualitas manajerial usaha dan meningkatkan daya saing dan keberlangsungan bisnis dalam jangka panjang.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

dikmas

Publisher

Subject

Education

Description

Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat dan Pengabdian is a journal managed by Master Program in Nonformal Education Post Graduate Program Gorontalo State University. This journal contains articles of community service with the scope of Training and Marketing that are utilized for community ...