WAPFI (Wahana Pendidikan Fisika)
Vol 6, No 1 (2021): WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika) Februari 2021

Analisis Kemampuan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Fisika Bentuk Representasi Gambar di SMA Negeri se-Kabupaten Morowali Utara

Risky Mbayowo (SCOPUS ID: 57191537500, Subject Area: Physics Education, Universitas Pendidikan Indonesia)
Marungkil Pasaribu (Universitas Tadulako)



Article Info

Publish Date
01 Feb 2021

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa dalam menyelesaikan soal fisika bentuk representasi gambar di SMA Negeri se-Kabupaten Morowali Utara yang terdiri atas kemampuan menganalisis, mengevaluasi, dan menciptakan. Metode penelitian deskriptif digunakan untuk mendeskripsikan kemampuan kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa dalam menyelesaikan soal fisika bentuk representasi gambar di SMA Negeri se-Kabupaten Morowali Utara. Subjek penelitian ini adalah 20 siswa kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Lembo, 25 siswa kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Petasia, dan 15 siswa kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Mori Atas tahun ajaran 2020/2021, sehingga subjek penelitian berjumlah 60 siswa. Data diperoleh dari lembar jawaban tes kemampuan berpikir tingkat tinggi dalam menyelesaikan soal fisika bentuk representasi gambar dan hasil wawancara. Soal tes berjumlah 6 butir soal esai yang terdiri dari 2 soal kategori menganalisis, 2 soal kategori mengevaluasi, dan 2 soal kategori menciptakan. Hasil penelitian menunjukan bahwa rata-rata kemampuan berpikir tingkat tinggi siswa dalam menyelesaikan soal fisika bentuk representasi gambar di SMA Negeri se-Kabupaten Morowali Utara pada materi Hukum Newton dan gerak parabola sebesar 33,51 yang berada pada kategori kurang. Kata kunci : Kemampuan berpikir tingkat tinggi, Menganalisis, Mengevaluasi, Menciptakan  ABSTRACT This study aims to describe the high-order thinking skills of students in solving physics questions in the form of image representations in state high schools in North Morowali Regency which consists of the ability to analyze, evaluate, and create. The descriptive research method was used to describe the high-order thinking skills of students in solving physics questions in the form of image representations in public high schools in North Morowali Regency. The subjects of this study were 20 students of class XI IPA 1 SMA Negeri 1 Lembo, 25 students of class XI IPA 1 SMA Negeri 1 Petasia, and 15 students of class XI IPA 1 SMA Negeri 1 Mori Atas school year 2020/2021, so the research subjects were 60 students. . Data obtained from the answer sheet of the test of higher order thinking skills in solving physics questions in the form of image representations and interview results. There are 6 test questions in the essay which consists of 2 questions in the analyzing category, 2 questions in the evaluating category, and 2 questions in the category of creating. The results showed that the average high-order thinking ability of students in solving physics questions in the form of image representations in State Senior High Schools in North Morowali Regency on the material of Newton's Law and parabolic motion was 33.51 which was in the poor category.  Keywords: High-order thinking skills, Analyzing, Evaluating, Creating 

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

WaPFi

Publisher

Subject

Education Physics Social Sciences Other

Description

The below mentioned areas are just indicative. The editorial board also welcomes innovative articles that redefine any Science, especially Physics and Technology Education field. Earth Science and Education Basic Science in Physics Education New Technologies in Physics Education Research and ...