RESEARCH AND DEVELOPMENT JOURNAL OF EDUCATION (RDJE)
Vol 9, No 1 (2023)

PELAKSANAAN RENCANA STRATEGIK DALAM PENINGKATAN IKLIM SEKOLAH DI MAS AL WASHLIYAH 49 DESA PASAR LEMBU KABUPATEN ASAHAN

Samsir Damanik (Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan)
Amiruddin Siahaan (UIN Sumatera Utara)
Neliwati Neliwati (UIN Sumatera Utara)



Article Info

Publish Date
11 Apr 2023

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menentukan Gaya kepimpinan dan Pelaksanaan Rencana Strategik yang dilaksanakan oleh Kepala Madrasah tentang kemudahan dan kurikulum dalam meningkatkan iklim sekolah di Madrasah di Madrasah Aliyah Al-Washliyah 49 Pasar Lembu, Kabupaten Asahan. Kajian ini menggunakan pendekatan kajian kualitatif dengan apendekatan deskriptif dalam bentuk perkataan, gambar dan bukan nombor. Di samping itu, semua yang dikumpul mungkin menjadi kunci kepada apa yang telah dikaji. Hasil kajian ini menunjukkan; 1) Rencana strategik yang dijalankan oleh ketua madrasah dalam mewujudkan iklim positif di MAS Al Washliyah 49 Pasar Lembu dalam bidang infrastruktur dilaksanakan melalui pengurusan infrastruktur yang baik. Pengurusan infrastruktur ini meliputi perolehan kemudahan infrastruktur, penyelenggaraan kemudahan infrastruktur, dan penghapusan infrastruktur sekolah. 2) Rencana strategik yang dijalankan oleh Ketua Madrasah dalam mewujudkan iklim positif di MAS Al Washliyah 49 Pasar Lembu adalah dalam bidang kurikulum, bermula daripada penyebaran visi dan misi kepada kedua ibu bapa dan guru. Supaya jelas hala tuju yang hendak dicapai dan bagaimana kurikulum itu akan digunakan nanti. Dalam hal ini, MAS Al Washliyah 49 Pasar Lembu menerapkan kurikulum 2013. Dalam membuat keputusan seiring dengan pelaksanaan kurikulum di MAS Al Washliyah 49 Pasar Lembu, dilakukan secara musyawarah. 3) Gaya kepimpinan Madrasah dalam mewujudkan iklim sekolah yang positif di Madrasah Aliyah Al Washliyah 49 Pasar Lembu adalah demokratik  

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

RDJE

Publisher

Subject

Education Mathematics Other

Description

RDJE: Research and Development Journal of Education (ISSN 2657-1056 for the electronic version and ISSN 2406-9744 for the print version) first published in Oct 2014 is a double-blind peer-reviewed scientific open access journal. The journal is dedicated to publishing articles concerned with ...