The Influence of Outdoor Learning Learning Methods on the Ability to Write Essay Descriptions of Grade IV Students at SDI Sugitanga. This study aims to determine the effect of the outdoor learning method on the skills of writing descriptive essays for class IV students at SDI Sugitanga. This research is an experimental research in the form of an experimental design using one group pretest posttest which only has one group of subjects which is carried out without a comparison group and is given treatment using the outdoor learning method. The variables in this study consisted of independent variables, namely the outdor learning method and the dependent variable, namely the ability to write descriptive essays for class IV students at SDI Sugitanga, totaling 13 students. The data analysis technique uses the t-test to test whether there is an effect of the use of outdoor learning methods on students' ability to write descriptive essays. The results of the research using inferential static analysis using the t-test found that the ability to write descriptive essays of students increased, this was involved where t count was greater than t table, so it could be concluded that the use of outdoor learning methods had an effect on the ability to write descriptive essays on grade IV SDI students.Sugitanga. ABSTRAKPengaruh Metode Belajar Outdoor Learning Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Siswa Kelas IV SDI Sugitanga. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh metode pembelajaran Outdoor Learning terhadap keterampilan menulis karangan deskripsi siswa kelas IV SDI Sugitanga. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen berbentuk eksperimental design menggunakan one group pretest posttest yang hanya memiliki satu kelompok subjek yang dilaksanakan tanpa adanya kelompok pembanding dan diberikan perlakuan menggunakan metode pembelajaran outdoor learning. Variabel dalam penelitian ini terdiri dari variabel bebas yaitu metode pembelajaran outdor learning dan variabel terikat yaitu kemampuan menulis karangan deskripsi siswa kelas IV SDI Sugitanga berjumlah 13 siswa. Teknik analisis data menggunaka uji-t untuk menguji adanya pengaruh penggunaan metode pembelajaran Outdoor learning terhadap kemampuan menulis karangan deskripsi siswa. Hasil penelitian dengan analisis statistik inferensial dengan menggunakan uji-t diketahui bahwa kemampuan menulis karangan deskripsi siswa meningkat, hal ini terlibat dimana t hitung lebih besar dari t tabel, sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode outdoor learning berpengaruh terhadap kemampuan menulis karangan deskripsi siswa kelas IV SDI Sugitanga.
Copyrights © 2023