Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia
Vol 7 No 1 (2022): Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia

Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua Dan Prokrastinasi Akademik Siswa

Yosafat Banu Satriantono (Universitas Kristen Satya Wacana)
Doddy Hendro Wibowo (Universitas Kristen Satya Wacana)



Article Info

Publish Date
31 May 2022

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between parental social support and academic procrastination. Participants are high school students with a total of 54 people. Data was collected using a parental social support scale consisting of 34 items and an academic procrastination scale consisting of 33 items and both of them had met the requirements of good reliability. Analysis of the data used is the product moment correlation technique from Pearson. The results of this study found that the correlation coefficient was -0.675 with a significance value of 0.000 (p <0.05), meaning that there was a significant negative relationship between parental social support and academic procrastination, which means that the higher parental social support, the lower academic procrastination. and conversely, the lower the social support of parents, the higher the academic procrastination. Through this research, it is expected that high school students can maintain punctuality in doing assignments. As for those who still procrastinate, so that procrastination can be reduced, students are expected to pay more attention and as much as possible avoid things that cause procrastination. Abstrak Tujuan penelitian ini dilakukan adalah untuk mengetahui hubungan antara dukungan sosial orang tua dengan prokrastinasi akademik. Peserta merupakan siswa SMA dengan jumlah 54 orang. Pengumpulan data dilakukan dengan skala dukungan sosial orang tua yang terdiri dari 34 item dan skala prokrastinasi akademik yang terdiri dari 33 item dan keduanya telah memenuhi syarat reliabilitas yang baik. Analisis data yang digunakan adalah teknik korelasi product moment dari Pearson. Hasil penelitian ini didapatkan bahwa koefisien korelasi sebesar -0,675 dengan nilai signifikansi 0,000 (p<0,05), artinya terdapat hubungan negatif yang signifikan antara dukungan sosial orang tua dengan prokrastinasi akademik yang artinya semakin tinggi dukungan sosial orang tua, semakin rendah prokrastinasi akademik. dan sebaliknya, semakin rendah dukungan sosial orang tua maka semakin tinggi pula prokrastinasi akademiknya. Melalui penelitian ini diharapkan siswa SMA dapat menjaga ketepatan waktu dalam mengerjakan tugas. Adapun bagi yang masih suka menunda-nunda, agar sikap menunda-nunda dapat dikurangi, mahasiswa diharapkan lebih memperhatikan dan sebisa mungkin menghindari hal-hal yang menyebabkan terjadinya prokrastinasi.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jurnal_bk

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia is a peer-reviewed journal, published by Universitas Pendidikan Ganesha. The aim of this journal is to publish articles dedicated to all aspects of the latest outstanding developments in the field of counseling. Its scope counseling in education, sections ...