This study aims to develop modern dance video media to help stimulate children's abilities. In this study, it uses the ADDIE development model, which includes several stages, namely Analysis, design, development, implementation, evaluation. However, at the Implementation stage, it was not implemented due to the conditions of the COVID-19 pandemic which did not allow to conduct trials on students. The instrument used to measure the acceptance of modern dance video media is in the form of an assessment questionnaire assessed by two media experts. The data obtained were then analyzed using qualitative and quantitative data analysis. Based on the results of the study, the following results were obtained, 1) the results of the test of acceptance of modern dance video media cvr value is 1.00 and CVI is 1.00 so that the development of modern dance video media has a very high level of media acceptance with very high qualifications. Based on these results, it can be concluded that the development of learning video media in the stimulation of modern dance skills for kindergarten children can be accepted to be implemented in learning. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media video tarian modern untuk membantu stimulasi kemampuan anak. Dalam penelitian ini menggunakan model pengembangan ADDIE, yang meliputi beberapa tahap yaitu Analisis (Analysis), perancangan (Design), pengembangan (Development), implementasi (Implementation), evaluasi (Evaluation). Namun, pada tahap Implementasi, tidak dilaksanakan karena kondisi pandemi COVID-19 yang tidak memungkinkan untuk melakukan uji coba kepada peserta didik. Instrumen yang digunakan untuk mengukur keberterimaan media video tarian modern yaitu berupa angket penilaian yang dinilai oleh dua ahli media. Data yang diperoleh kemudian dianalisis dengan menggunakan analisis data kualitatif dan kuantitatif. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh hasil sebagai berikut, 1) hasil uji keberterimaan media video tarian modern nilai CVR adalah 1,00 dan CVI adalah 1,00 sehingga pengembangan media video tarian modern memiliki tingkat keberterimaan media dengan kualifikasi sangat tinggi. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa pengembangan media video pembelajaran dalam stimulasi kemampuan tarian modern untuk anak TK dapat diterima untuk diimplementasikan dalam pembelajaran.
Copyrights © 2022