Parents and teachers find it very difficult to foster a culture of reading literacy in students. Reading books is very important. Low reading interest in students can result in decreased learning outcomes. Therefore, collaboration between parents and teachers is very important in increasing students' interest in reading through wall magazines. This study aims to describe the collaboration between parents and teachers in fostering reading literacy through the wall magazine program. The type of research used is qualitative research with a phenomenological research design. Data collection techniques used were observation and interviews, and data validity was carried out by source and technique triangulation. Based on the results of research at SD Negeri 1 Celep, it was found that low interest in reading was caused by the influence of gadgets and the absence of parental guidance. One of the efforts made by parents and teachers to increase students' interest in reading is through the wall magazine program. In addition to providing motivation for the importance of reading, there is guidance from parents, making books available in the library, making a literacy tree and making a study schedule. AbstrakOrang tua dan guru sangat kesulitan dalam menumbuhkan budaya literasi membaca pada peserta didik. Membaca buku sangatlah penting. Minat membaca rendah pada peserta didik dapat mengakibatkan hasil belajar turun. Oleh karena itu, kolaborasi antara orang tua dan guru sangat penting dalam meningkatkan minat membaca pada peserta didik yaitu melalui majalah dinding. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan terkait kolaborasi antara orang tua dan guru dalam menumbuhkan literasi membaca melalui program majalah dinding. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan desain penelitian fenomenologi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan wawancara, serta validitas data dilakukan dengan triangulasi sumber dan teknik. Berdasarkan hasil penelitian di SD Negeri 1 Celep memperoleh hasil bahwa minat membaca rendah diakibatkan oleh pengaruh gadget dan tidak adanya bimbingan orang tua. Upaya yang dilakukan orang tua dan guru untuk meningkatkan minat membaca peserta didik adalah salah satunya melalui program majalah dinding. Selain itu memberikan motivasi akan pentingnya membaca, adanya bimbingan dari orang tua, membuat buku hadir perpustakaan, membuat pohon literasi dan membuat jadwal belajar.
Copyrights © 2023