Abstract Issues on education from developing countries have frequently followed inquiries uneasy to resolve. For example, in Indonesia, despite some resolved and mapped problems, the government tended to make changes to the maps based on their interests. This could lead to another issue beside the actual problem caused by the low educational services, educational quality, and higher education quality and the low level of students’ literacy ability. While waiting for the right solutions to such problems, other new issues emerged from online system in education due to the Covid-19 pandemic. Indonesia needs to have stronger efforts to improve its educational quality so that the education can truly be regarded as the transformation of knowledge and skills, not merely as a formality of certificate. Keywords: developing country, education, Indonesia, problems Abstrak Persoalan Pendidikan di negara berkembang selalu menyertakan berbagai pertanyaan yang tidak mudah dipecahkan. Di Indonesia misalnya, walaupun persoalan sudah bisa diurai dan dipetakan seringkali peta yang sudah dibuat masih selalu dirubah sesuai selera penguasa. Dan ini rupanya bisa menjadi persoalan tersendiri disamping problem sesungguhnya yang berkonten pada rendahnya layanan pendidikan, rendahnya mutu pendidikan, rendahnya mutu pendidikan tinggi di Indonesia, dan rendahnya kemampuan literasi anak didik. Sementara problem tersebut belum tertangani dengan baik sudah ditambah bawaan masalah yang bermunculan dari diterapkannya sistem daring karena adanya Covid-19. Rasanya Indonesia harus berusaha lebih keras jika ingin meningkatkan kualitas pendidikan sehingga benar-benar bisa diterima bahwa pendidikan sebagai transformasi pengetahuan dan skill, tidak sekedar sebagai formalitas pencarian ijasah saja. Kata Kunci: Indonesia, pendidikan, problematika, negara berkembang
Copyrights © 2023