Education in Indonesia is currently experiencing many changes due to digital transformation. Therefore, learning media must be developed. This researchis expected to be able to develop learning media in the form of sparkol videoscribe based videos which are used to increase student intersert and learning outcomes. To achieve this goal, this research objective the Research & Development (R&D) method is use with development of a model that refers to Dick & Cerrey which has 10 stages. The types of data used in this research are qualitative data and quantitative data. As for the research instrument using interviews, documentation, questionnaires, and tests. To explain the data obtained in this study, two data analysis techniques were used, namely descriptive qualitative and descriptive quantitative. The research that has been done, it is found that the use of video learning media based on sparkol videoscribe fulfills the qualification requirements as evidenced by the validity test stage. The results of the validity test show that the development of sparkol videoscribe-based video learning media has proven to be effective in helping to increase students' interest and learning outcomes. Pendidikan di Indonesia pada saat ini mengalami banyak perubahan akibat transformasi digital. Dengan demikian, media pembelajaran harus dapat dikembangkan. Penelitian ini diharapkan dapat mengembangkan media pembelajaran berupa video berbasis sparkol videoscribe yang dimanfaatkan untuk meningkatkan minat dan hasil belajar siswa. Dalam mencapai tujuan tersebut penelitian ini menggunakan metode Research & Development (R&D) dengan model pengembangan yang mengacu pada Dick & Cerrey dan memiliki 10 tahapan. Jenis data yang digunakan di penelitian ini adalah data kualitatif dan data kuantitatif. Untuk instrumen penelitian menggunakan wawancara, dokumentasi, penyebaran angket, dan tes. Untuk menjelaskan data yang diperoleh dalam penelitian ini menggunakan dua teknik analisis data yaitu deskriptif kualitatif dan deskriptif kuantitatif. Dari penelitian yang sudah dilakukan memperoleh hasil bahwa pemanfaatan media pembelajaran video yang berbasis sparkol videoscribe memenuhi syarat kualifikasi kriteria kelayakan yang dibuktikan melalui tahap uji validitas. Hasil uji validitas menunjukkan bahwa pengembangan media pembelajaran video berbasis sparkol videoscribe terbukti efektif dalam membantu meningkatkan minat dan hasil belalajr peserta didik.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2022