JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri)
Vol 7, No 5 (2023): Oktober

MENINGKATKAN PEMAHAMAN MATERI OPERASI BILANGAN BAGI GURU-GURU MELALUI PELATIHAN

Yumiati Yumiati (Progam Studi Magister Pendidikan Matematika, Universitas Terbuka)
Saleh Haji (Progam Studi Magister Pendidikan Matematika, Universitas Bengkulu)



Article Info

Publish Date
21 Sep 2023

Abstract

Abstrak: Sebagai salah satu penentu keberhasilan siswa dalam memahami operasi bilangan, guru harus memahami operasi bilangan dengan baik, sehingga tidak terjadi kesalahan konsep pada saat mengajar. Program pengabdian kepada masyarakat (PkM) ini bertujuan untuk memperkuat pemahaman materi operasi bilangan guru-guru di Kota Bengkulu. Metode yang digunakan adalah pelatihan. Materi yang diberikan dalam pelatihan terdiri dari akar pangkat 3, perkalian dan pembagian bilangan bulat. Peserta pelatihan adalah guru-guru SDN 20 dan SDN 60 sebanyak 25 orang. Evaluasi kegiatan PkM menggunakan tes dan pengisian angket. Tes untuk melihat keberhasilan kegiatan terhadap peningkatan pemahaman guru pada materi operasi bilangan. Angket untuk melihat respon guru terhadap kegiatan. Hasil evaluasi menunjukkan adanya peningkatan pemahaman guru tentang akar pangkat 3, serta perkalian dan pembagian bilangan bulat. Peningkatan pemahaman guru terbesar pada materi akar pangkat 3 sebesar 0,8 berada pada kategori tinggi. Sementara itu, peningkatan pemahaman materi lainnya berada pada kategori sedang. Penilaian peserta terhadap pelaksanaan kegiatan PkM sangat baik, dengan skor di atas empat pada skala 5.Abstract: As one of the determinants of student success in understanding number operations, the teacher must understand number operations well so there are no conceptual errors when teaching. This community service program aims to strengthen the understanding of number operations material for teachers in Bengkulu City. The method used is training. The material provided in the training consists of square roots, multiplication, and division of integers. The training participants were 25 teachers at SDN 20 and SDN 60. Evaluation of community service activities using tests and filling out questionnaires. Test to see the activity's success in increasing the teacher's understanding of the number operations material. Questionnaire to see the teacher's response to the activity. The evaluation results showed an increase in teachers' understanding of cube roots and multiplication and division of integers. The greatest increase in teacher understanding of root material at the 3rd power of 0.8 is in the high category. Meanwhile, the increased understanding of other material is in the moderate category. Participants' evaluation of the implementation of community service activities was very good, with a score above four on a scale 5.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

jmm

Publisher

Subject

Other

Description

JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) is a journal published by the Mathematics Education Departement of Education Faculty of Muhammadiyah University of Mataram. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri) aims to disseminate the results of conceptual thinking and ideas, especially the results of educational research ...