Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education
Vol. 4 No. 2 (2023)

Pola Modern Organisasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam

Alvizar, Alvizar (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Jul 2023

Abstract

Curriculum plays a crucial role in the educational system, encompassing a broad and specific range of subjects. To ensure its effectiveness, the curriculum must align with societal expectations and needs, and its components should be adaptable. Consequently, developing a well-suited curriculum requires careful consideration of the organization responsible for its implementation. Among the key aspects to be considered is the curriculum organization, which should cater to the students, educators, and community's desires and necessities. This study uses a literature review methodology to investigate various sources regarding curriculum development organizations. The research findings support the notion that the organizational curriculum is a comprehensive framework for effective instruction, leading to the achievement of predefined learning objectives. Two contemporary paradigms exist for organizational curricula: horizontal and vertical structures. The former categorizes the curriculum into different disciplines, subject groups, and integrated programs, while the latter arranges it into grade-based, non-graded, or hybrid systems, incorporating time frames like quarterly and semester-based arrangements. Abstrak         Kurikulum memainkan peran yang sangat penting dalam sistem pendidikan, mencakup beragam mata pelajaran yang luas dan spesifik. Untuk memastikan efektivitasnya, kurikulum harus sesuai dengan harapan dan kebutuhan masyarakat, serta komponennya harus dapat diadaptasi. Oleh karena itu, pengembangan kurikulum yang tepat memerlukan pertimbangan yang cermat terhadap organisasi yang bertanggung jawab dalam pelaksanaannya. Salah satu aspek penting yang perlu dipertimbangkan adalah organisasi kurikulum, yang harus memenuhi keinginan dan kebutuhan peserta didik, pendidik, dan masyarakat. Dalam penelitian ini, digunakan metodologi kajian kepustakaan untuk menyelidiki berbagai sumber terkait organisasi pengembangan kurikulum. Temuan penelitian mendukung gagasan bahwa organisasi kurikulum adalah kerangka kerja yang komprehensif untuk penyampaian pembelajaran yang efektif, sehingga dapat mencapai tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan. Saat ini, terdapat dua paradigma kontemporer dalam organisasi kurikulum: struktur horizontal dan struktur vertikal. Struktur horizontal mengategorikan kurikulum menjadi berbagai disiplin ilmu, kelompok mata pelajaran, dan program terintegrasi, sementara struktur vertikal mengatur kurikulum berdasarkan tingkatan kelas, tanpa mengenal sistem kelas, atau gabungan dari keduanya, dengan mempertimbangkan waktu pembelajaran seperti pengaturan triwulanan dan semester.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

JIEM

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, (2723-5386: online media): is a peer-reviewed scientific periodical journal published by the Master of Islamic Education Study Program at the Postgraduate School of Ibn Khaldun University, Bogor. This journal dedicated to publishing ...