MATHEMATIC EDUCATION AND APLICATION JOURNAL (META)
Vol 5, No 1 (2023)

MODEL PEMBELAJARAN RECIPROCAL TEACHING : APAKAH MEMPENGARUHI MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA?

Rezki Rezki (Universitas Borneo Tarakan)
Ika Noviantari (Universitas Borneo Tarakan)
Dwi Susanti (Universitas Borneo Tarakan)
Hermansyah Hermansyah (Universitas Borneo Tarakan)



Article Info

Publish Date
28 Jul 2023

Abstract

AbstractThe reciprocal teaching-learning model was applied to determine its effect on student’s motivation to learn mathematics at SMP Negeri 11 Tarakan. This study used a quantitative approach to the type of quasi-experimental research. The data collection technique used is a motivational questionnaire to learn mathematics. The sample in this study were students of class VIII-1 and class VIII-2 of SMP Negeri 11 Tarakan. Simple regression analysis was used as a data analysis technique. Based on data analysis, it was found that the reciprocal teaching-learning model had a positive effect on student’s motivation to learn mathematics at SMP Negeri 11 Tarakan.Keywords: Reciprocal Teaching, Mathematic Learning MotivationAbstrakModel pembelajaran reciprocal teaching diterapkan untuk mengetahui pengaruhnya terhadap motivasi belajar matematika siswa SMP Negeri 11 Tarakan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian eksperimen semu. Teknik pengumpulan data yang digunakan berupa angket motivasi belajar matematika. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII-1 dan kelas VIII-2  SMP Negeri 11 Tarakan. Analisis regresi sederhana digunakan sebagai teknik analisis data. Berdasarkan analisis data diperoleh bahwa model pembelajaran reciprocal teaching berpengaruh positif terhadap motivasi belajar matematika siswa SMP Negeri 11 Tarakan.Kata kunci: Reciprocal Teaching, Motivasi Belajar Matematika

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

meta

Publisher

Subject

Mathematics

Description

1. Belajar dan Pembelajaran Matematika 2. Pengajaran Matematika 3. Pengembangan Kurikulum Matematika 4. Pendidikan Guru Matematika 5. Teknologi Pendidikan ...