Journal of Community Empowerment
Vol 1, No 2 (2022): Desember

PENDAMPINGAN PEMASARAN PRODUK UMKM BERBASIS DIGITAL MAEKETING DI DESA MEGALUH JOMBANG

Lailatus Sa'adah (Universitas KH.A.Wahab Hasbullah)
Ayunanda Retno Putri (Universitas KH. A Wahab Hasbullah)
Wisnu Mahendri (Universitas KH. A Wahab Hasbullah)
Mochamad Alfianata Pradana (Universitas KH. A Wahab Hasbullah)
Baitul Ainun Makin (Universitas KH. A Wahab Hasbullah)



Article Info

Publish Date
27 Dec 2022

Abstract

ABSTRAK                                                                                     Untuk bertahan di era industri pada zaman sekarang sektor usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) dituntut kreatif dan mengikuti perkembangan jaman yang mana pada saat ini semuannya sudah menggunakan online dalam segala bidang khususnya pemasaran. digital marketing dapat menggunakan facebook dan whatsapp. dengan demikian perlu dilakukan pendampingan strategi pemasaran yang lebih baik dengan memanfaatkan media sosial agar jangkauannya lebih luas dan tepat sasaran. Pendampingan ini dilakukan fokus pada strategi digital melalui Facebook dan whatsapp.  dipemilihnya facebook dan whatsapp karena kedua aplikasi ini merupakan pengguna media sosial terbanyak. Peserta dalam pendampingan ini adalah pelaku usaha tergabung dalam Pujasera Desa Megaluh.  Tujuan dari pendampingan ini adalah untuk dapat meningkatkan pemahaman mengenai digital marketing, meningkatkan penggunaan digital marketing lebih efektif, dapat memperluas area pasaran serta meningkatkan pendapatan. Metode yang digunakan adalah  ceramah dan praktik langsung menggunakan gedget masing-masing. Untuk peserta yang belum memiliki akun facebook, peserta dibimbing membuat iklan produk masing-masing di facebook marketplace, penyebaran ke grub facebook serta pembuatan akun whatsapp business  Setelah mengikuti pelatihan, kemampuan pelaku UMKM dalam melakukan promosi meningkat. Hasil dari pendampingan ini didapatkan Sebanyak 100% peserta menyatakan akan melakukan promosi melalui facebook baik marketplace maupun grup serta whatsapp business.  Kata kunci: Digital marketing, facebook, whatsapp Business, dan Usaha Mikro Kecil dan Menengah ABSTRACTTo survive in the current industrial era, the micro, small and medium enterprise (MSMEs) sector is required to be creative and keep up with the times, where at this time all of them are already using online in all fields, especially marketing. digital marketing can use facebook and whatsapp. thus it is necessary to provide better marketing strategy assistance by utilizing social media so that the reach is wider and right on target. This assistance is carried out focusing on digital strategies through Facebook and WhatsApp. he chose facebook and whatsapp because these two applications are the most users of social media. Participants in this assistance are business actors who are members of the Megaluh Village Pujasera. The purpose of this assistance is to be able to increase understanding of digital marketing, increase the use of digital marketing more effectively, expand the market area and increase revenue. The method used is lectures and hands-on practice using each gadget. For participants who do not yet have a Facebook account, participants are guided to make advertisements for their respective products on the Facebook marketplace, distribute them to Facebook groups and create WhatsApp business accounts. After attending the training, the ability of MSME actors to carry out promotions increases. As a result of this assistance, 100% of the participants stated that they would carry out promotions via Facebook, both marketplaces and groups as well as WhatsApp business. Keywords: Digital marketing, facebook, whatsapp Business, and Micro, Small and Medium Enterprises

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jce

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Health Professions Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

Journal of Community Empowerment is multidisciplinary scientific journal in the field of empowerment and community Service, published by the English Department Universitas Muhammadiyah Mataram with a publication period of two times in one year, namely in June and December. This journal covers some ...