Jurnal Teknik Sipil
Vol 5, No 3 (2016): Volume 5, Nomor 3, Mei 2016

SIMULASI PERUBAHAN GARIS PANTAI TERHADAP RENCANA JETTY MUARA LABUHAN HAJI

Ahmad Reza Kasury (Dosen Jurusan Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Syiah Kuala)



Article Info

Publish Date
27 Dec 2017

Abstract

Abstract: Flood protection in Labuhan Haji is one of the main priorities of disaster risk reduction in Aceh. Based on the results of identification, one of the main causes of flooding in this area is the clogging of Labuhan Haji river mouth and Kampung Baru river mouth by sediment. Sources of sediment in the estuaries is from the off shore sediment transport. Because the discharge of the river is very small, jetty is re recommended for both estuaries. Jetty will havw impact on sedimentation and erosion to all the beach in this area. Based on simulation, there will be accretion between Labuhan Haji jetty and Kampung Baru jetty. After the simulation, the shoreline at the mouth of Labuhan Haji advanced to about 272 m and at the mouth of the Kampung Baru reaches approximately 350 m. Sediment transport is the dominant region moves eastward. This causes sediments to the west of the mouth of the estuary that is transported away from the area eroded. On the east side of the estuary, sediment will be deposited. Based on the predicted results for 5 years, the beach in this area will advance until it reaches 558 m or advanced approximately 4 m per year.Keywords : river mouth protection, jetty, accretion, abrationAbstrak: Penanganan banjir di Labuhan Haji merupakan salah satu prioritas utama kegiatan penanggulangan bencana di Aceh. Berdasarkan hasil identifikasi, salah satu penyebab utama banjir di kawasan ini adalah tersumbatnya muara Labuhan Haji dan muara Kampung Baru oleh sedimen. Sumber sedimen di muara Labuhan Haji dan Kampung Baru adalah sedimen dari pantai. Karena debit kedua sungai sangat kecil, maka untuk menangani masalah muara tersebut direkomendasikan pembuatan jetty panjang. Pembangunan jetty memberi dampak terhadap sedimentasi dan abrasi seluruh pantai di kawasan ini. Berdasarkan hasil simulasi, pergerakan garis pantai berupa sedimentasi terjadi diantara konstruksi jetty Labuhan Haji dan jetty Kampung Baru. Setelah simulasi, garis pantai di muara Labuhan Haji maju sampai sekitar 272 m dan pada muara Kampung Baru mencapai sekitar 350 m. Angkutan sedimen dominan kawasan ini bergerak ke arah Timur. Hal tersebut menyebabkan sedimen di sebelah Barat muara terangkut menjauhi muara sehingga daerah tersebut mengalami erosi. Pada sisi sebelah Timur muara, sedimen akan terendapkan. Berdasarkan hasil prediksi selama 5 tahun, pantai pada daerah ini akan maju sampai mencapai 558 m atau maju sekitar 4 m per tahun.Kata kunci : perlindungan muara, jetty, akresi, abrasi pantai

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

JTS

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Engineering Transportation

Description

Jurnal Teknik Sipil (Journal of Civil Engineering) Universitas Syiah Kuala is a scientific journal, published by Civil Engineering Department, Faculty of Engineering, Universitas Syiah Kuala. It is aimed at disseminating research results related to civil engineering fields, where readers of the ...