Abstract: This research is entitled The Influence of the Teams Games Tournaments (TGT) Type Cooperative Learning Model Assisted by Disassembly Card Media on the Interest in Learning History of class XI social studies students of SMA N 5 Banda Aceh. The problem in this study was caused by the low interest in learning students in history subjects. This study aims to (1) determine the influence of the teams games tournaments (tgt) type of cooperative learning model assisted by disassembly card media on the interest in learning history of class XI social studies students of SMA N 5 Banda Aceh. (2) knowing how much influence the Teams Games Tournaments (TGT) type of cooperative learning model assisted by the disassembly card media has on the interest in learning history of class XI social studies students of SMA N 5 Banda Aceh. The type of research used in this study is true experimental design research and posttest only control design design with a quantitative approach. The sample in this study was class XI social studies 1 which consisted of 34 students as a control class and class XI IPS 3 consisting of 33 students as an experimental class. Data collection is carried out by observation and questionnaire. The results of the observation sheet obtained results that in the experimental class the student's interest in learning was 87.5% and the control class was 82.5%. Through the paired test the t-test sample on SPSS ver 22 obtained sig = 0.000 0.05 with thitung = 4.986 and df = 31 i.e. 1.695 at the level of α (0.05) so that the thitung ttabel or 4.986 1.695. The results explain that there is an influence with the magnitude of the influence being 4.986.Abstrak: Penelitian ini berjudul Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (TGT) Berbantuan Media Kartu Bongkar Pasang terhadap Minat Belajar Sejarah siswa kelas XI IPS SMA N 5 Banda Aceh. Permasalahan dalam penelitian ini disebabkan karena rendahnya minat belajar siswa pada mata pelajaran sejarah. Penelitian ini bertujuan untuk (1) mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe teams games tournaments (tgt) berbantuan media kartu bongkar pasang terhadap minat belajar sejarah siswa kelas XI IPS SMA N 5 Banda Aceh. (2) mengetahui seberapa besar pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Teams Games Tournaments (TGT) berbantuan media kartu bongkar pasang terhadap minat belajar sejarah siswa kelas XI IPS SMA N 5 Banda Aceh. Jenis penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah penelitian true experimental design dan desain posttest only control design dengan pendekatan kuantitatif. Adapun yang menjadi sampel dalam penelitian ini adalah kelas XI IPS 1 yang terdiri dari 34 siswa sebagai kelas kontrol dan kelas XI IPS 3 terdiri dari 33 siswa sebagai kelas eksperimen. Pengumpulan data dilakukan dengan observasi dan angket. Hasil lembar observasi didapatkan hasil bahwa pada kelas eksperimen minat belajar siswa sebesar 87,5% dan kelas kontrol sebesar 82,5%. Melalui uji paired sampel t-test pada SPSS ver 22 didapatkan sig = 0,000 0, 05 dengan thitung = 4, 986 dan df = 31 yaitu 1,695 pada taraf α (0,05) sehingga thitung ttabel atau 4, 986 1,695. Hasil tersebut menjelaskan bahwa terdapat pengaruh dengan besarnya pengaruh adalah 4, 986.
Copyrights © 2023