Abstract: Running a selling business through digital networks requires a relevant and measurable strategy taking into account the needs of the digital market and the interests of online consumers. The digital marketing process is expected to be able to reach consumers widely. Digital marketing management skills are needed in marketplaces with high demand, one of which is Shopee. This partnership training program aims to increase understanding of the use of e-Commerce to increase the sales turnover of the results of vocational learning production at the Laboratory of SLB Malang State University in digital marketing. Partner schools can already operate e-Commerce through mobile digital media and computers. The evaluation results explain that in running an online business with a marketing strategy in the form of advertising and promotions that can be done to attract broad customer interest, not only focus on products sold but increase customer interest in subscribing to online stores that are run by building branding. Through the training, most of the teachers have understood digital marketing concepts, strategies, and management. Judging from the discussion activities, many teachers asked about tips and strategies that could be developed through digital marketing.Abstrak: Menjalankan bisnis berjualan melalui jaringan digital memerlukan strategi yang relevan dan terukur dengan mempertimbangkan kebutuhan pasar digital dan minat dari konsumen online. Proses pemasaran secara digital diharapkan mampu menjangkau konsumen secara luas. Dibutuhkannya kemampuan manajemen digital marketing di marketplace yang memiliki peminat yang tinggi salah satunya adalah Shopee. Program pelatihan kemitraan ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman tentang pemanfaatan e-Commerce untuk meningkatkan omset penjualan hasil produksi pembelajaran vokasi SLB Laboratorium Universitas Negeri Malang dalam pemasaran digital. Sekolah mitra sudah mampu mengoperasikan e-Commerce melalui media digital handphone maupun komputer. Hasil evaluasi menjelaskan bahwa dalam menjalankan bisnis online dengan strategi pemasaran berupa iklan dan promosi yang dapat dilakukan untuk menarik minat pelanggan secara luas, tidak hanya fokus pada produk terjual akan tetapi meningkatkan minat pelanggan dalam berlangganan pada toko online yang dijalankan dengan membangun branding. Melalui pelatihan sebagian besar guru-guru telah memahami konsep, strategi, hingga manajemen digital marketing, dilihat dari kegiatan diskusi banyak guru yang bertanya mengenai tips dan strategi yang dapat dikembangkan melalui pemasaran digital.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2024